Beantwoord

3G verbinding werkt niet maar H/H+ wel in het buitenland

• 28 juni 2018
  • 19 reacties
  • 324 keer bekeken

• Ben op dreef
  • 12 reacties
Sinds een ongeveer anderhalve maand merk ik dat, wanneer mijn telefoon via het mobiele netwerk internetverbinding maakt, ik geen werkend internet krijg bij 3g, maar wel bij H/H+. Mijn telefoon laat wél zien dat hij verbonden is met 3g, maar niets dat internet nodig heeft werkt dan. Ik heb een Samsung S4 mini, die ik een paar dagen geleden terug heb gezet naar fabrieksinstellingen. Ik heb ook mijn telefoon al meerdere malen opnieuw opgestart, het internet handmatig ingesteld en geprobeerd om handmatig een mobiel netwerk te kiezen (geen van de 4 opties wilde verbinding maken, ik kreeg alleen verbinding als ik de telefoon automatisch een netwerk liet kiezen).

In Nederland werkte het volgens mij wel, maar ik ben daar al even niet geweest (over ruim twee weken ben ik daar weer). Ik ben in de EU en tot december vorig jaar werkte het internet naar behoren (soms had ik geen internet, maar dan gaaf mijn telefoon ook aan geen verbinding te hebben). Het kan zijn dat het probleem zich al langer voor doet, maar ik ben van December tot Mei buiten enig mobiel bereik geweest vanwege reizen.
icon

Beste antwoord door Jill 29 juni 2018, 10:38

Hi Amma, ai dat is niet handig.H+ netwerk zou eigenlijk wat sneller moeten zijn dan 3G netwerk, maar dit ervaar jij heel anders lees ik. In welk land verblijf je momenteel? Dan kan ik voor je kijken met welk netwerk je het best kan verbinden.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +12
Het kan inderdaad ook weer liggen aan het specifieke gastnetwerk in het buitenland. Goed dat je dit per netwerk gaat testen Anma!
Oke dank je! Ik heb inmiddels wat langer kunnen testen of het werkt om mijn netwerk handmatig te kiezen en nee, hetzelfde probleem. Wel internet bij H/H+, maar niet bij 3G... Ik kan kiezen uit 4 netwerken, waarvan er één geen netwerk geeft, maar heb een andere gekozen dan eerst (ik kan kiezen uit T-mobile PL (ook standaard netwerk, maar werkt dus niet goed), Orange PL (geen netwerk), Plus en Play). Ik ben nu op mijn werk waar ik wifi heb én mijn telefoon minder snel overschakeld naar 3G. Hopelijk werkt dit netwerk thuis ook (geen wifi) en anders zal ik het laatste netwerk proberen.
Reputatie 6
Badge +4
Ik denk niet dat het je telefoon is. Telefoon instellingen en werking zijn bij 3G hetzelfde als bij H en H+ internet.
Hi anma.

Eigenlijk is het niet normaal dat je bij 3G geen werkend internet hebt, dit zou niet alleen moeten werken bij de 2 snellere varianten H en H+.

Probeer eens i.p.v. automatische Netwerkselectie (instellingen, mobiele netwerken) handmatig Netwerkselectie.
Misschien is juist het echte vastzetten net genoeg om blijvend te kunnen gebruik maken van internet.

Nee leek me ook! Ik heb geprobeerd zelf een netwerk te selecteren, en dat lijkt nu te werken maar ik heb nog niet lang genoeg 3G verbinding gehad om het echt te testen.

Is dit trouwens sowieso een netwerkprobleem of kan het ook aan mijn telefoon liggen?
Reputatie 6
Badge +4
Hi anma.

Eigenlijk is het niet normaal dat je bij 3G geen werkend internet hebt, dit zou niet alleen moeten werken bij de 2 snellere varianten H en H+.

Probeer eens i.p.v. automatische Netwerkselectie (instellingen, mobiele netwerken) handmatig Netwerkselectie.
Misschien is juist het echte vastzetten net genoeg om blijvend te kunnen gebruik maken van internet.
  1. LTE/WCDMA/GSM
  2. WCDMA/GSM
  3. WCDMA only
  4. GSM only
@anma en @Jill
Zoals ik het lees zoekt de telefoon meer bij automatische selectie, zo lijkt het.

Automatisch, GSM/WCDMA/LTE.

Jill,
Optie 4 is 2G🙂
Optie 3 is 3G (H, H+)

Dank je! 🙂 Dit verklaart ook waarom het probleem nog steeds niet opgelost blijkt...

Over het weekend heb ik de telefoon op WCDMA gezet, maar dan maakt hij dus inderdaad nog steeds verbinding met 3G én H/H+ met als gevolg dat ik géén internet heb wanneer hij verbonden is met 3G en wél als hij H/H+ aangeeft.
Reputatie 5
Badge +7
Bedankt Snoeshaantje! Ik ga dit onthouden!
Reputatie 6
Badge +4
  1. LTE/WCDMA/GSM
  2. WCDMA/GSM
  3. WCDMA only
  4. GSM only
@anma en @Jill
Zoals ik het lees zoekt de telefoon meer bij automatische selectie, zo lijkt het.

Automatisch, GSM/WCDMA/LTE.

Jill,
Optie 4 is 2G🙂
Optie 3 is 3G (H, H+)
Reputatie 5
Badge +7
Ah super! Fijn dat er nu in iedergeval mee te leven is!
Optie 1 (LTE/WCDMA/GSM) is de standaard optie. Ik heb hem nu op optie 2 gezet (WCDMA/GSM) en hoewel mijn telefoon nog wel af en toe verbinding maakt met 3G, is het over het algemeen H/H+. Hij blijft niet lang genoeg op 3G staan om te checken of ik dan wel of geen verbinding heb. Voor nu lijkt het dus wel te werken. Als ik terug in Nederland ben, zal ik hem weer op optie 1 zetten en kijken of 3G dan wel werkt.
Reputatie 5
Badge +7
Hmm dat is gek, de tweede optie is namelijk 2G maar je kunt het natuurlijk altijd even proberen.
Op die optie stond hij automatisch en dan werkt 3G dus niet?
Reputatie 5
Badge +7
Yes klopt! Je kunt het best optie 1 kiezen.
Dat begrijp ik! Maar dat betekent dus dat als ik op een ander netwerk zit, ik mijn instellingen weer terug kan zetten en hopelijk wel werkend 3G heb?

Bij netwerkmodus zie ik meerdere opties staan (en ik neem aan dat ik de tweede moet hebben) maar kun je dat even bevestigen? De opties zijn:
  1. LTE/WCDMA/GSM
  2. WCDMA/GSM
  3. WCDMA only
  4. GSM only
Reputatie 5
Badge +7
Je kunt het op de volgende manier instellen:

•Apps
•Instellingen
•Mobiele netwerken
•Netwerkmodus

Het ligt aan het ontvangt op de plaats waar je momenteel bent. Wij zouden je heel graag willen garanderen dat je een lekker stabiele verbinding hebt in het buitenland. Echter kan dit niet omdat je in het buitenland niet op ons eigen netwerk zit.
Zoals ik in mijn originele post al schreef; een Samsung S4 mini. Het zou fijn zijn als ik kan instellen dat hij niet meer naar 3G gaat, maar ik ben ook benieuwd of dit een probleem van mijn telefoon is, of het netwerk? Als ik in een ander land ben, of gebruik maak van een ander netwerk, zou 3G dan wel weer moeten werken?
Reputatie 5
Badge +7
Oh sorry! Nu snap ik je helemaal. Je zou dit in jouw telefoon moeten kunnen instellen dat hij op h/h+ netwerk blijft staan. Welke telefoon gebruik je?
Hoi Jill, nee dat klopt in mijn geval dus wel. H/H+ werkt hier wel, maar zodra mijn telefoon overschakelt naar 3G werkt het internet niet meer. Bijvoorbeeld als ik mijn mail probeer te laden en mijn telefoon is verbonden met 3G dan geeft de app aan dat ik geen internetverbinding heb. Ik moet dan wachten tot hij weer naar H/H+ gaat voor ik mijn mail kan laden. Zo gaat het met alle apps die internet nodig hebben; zodra mijn telefoon 3G aangeeft geven deze aan dat ik geen internetverbinding heb en moet ik wachten tot hij naar H/H+ gaat.
Momenteel verblijf ik in Polen.
Reputatie 5
Badge +7
Hi Amma, ai dat is niet handig.H+ netwerk zou eigenlijk wat sneller moeten zijn dan 3G netwerk, maar dit ervaar jij heel anders lees ik. In welk land verblijf je momenteel? Dan kan ik voor je kijken met welk netwerk je het best kan verbinden.

Reageer