Beantwoord

Buiten de bundel kosten

  • 6 September 2019
  • 6 reacties
  • 450 keer bekeken

Ik ben met de ferry op en neer naar engeland gevaren, ik krijg bij het naderen van ijmuiden toen ik keek of er al dekking was, een smsje dat ik 5 euro buiten de bundel was gegaan. Een minuut later weer een, dat ik 10 euro buiten de bundel was gegaan.
Terwijl mijn toestel op vliegtuig mode heeft gestaan. En alleen op het einde van de oversteek even aan ging om de dekking te bekijken.
En dan weer uit ging.
Ook op mijn ben heb ik nog ruim 2.5 gb over
En 100 van de 100 belminuten.
Rara, wat is er aan de hand?
Met vriendelijke groet
Kees
icon

Beste antwoord door Romy 11 September 2019, 12:02

Bekijk origineel

6 reacties

Nog even bij vermelden dat ook data uit stond.
Zelfs 4g.
Ik vrees dat die korte periodes online via een roaming netwerk op de veerboot zijn gegaan.

2. Let op: internationale wateren

Zit je op een ferry of verkeer je in de gelukkige omstandigheden dat je op een cruiseschip mag verblijven? Let op, want telefoneren en internetten kan hier een heel dure grap worden, zelfs als je je tussen twee EU-landen in bevindt. Het dataverkeer verloopt dan namelijk via een satelliet en dat is een kostbare aangelegenheid.

(bron: Gratis roaming in het EU-buitenland: 6x hier moet je op letten)

Een smart phone die online komt gaat vaak meteen op de achtergrond allerlei communicatie uitvoeren.
€ 5,- tot € 10,- per MB (!) zijn helaas gebruikelijke tarieven.En dat is meteen ook buiten je bundel.
Was er al bang voor.
Nog beter opletten dus.
Bedankt voor de uitleg.
Reputatie 5
Badge +6
Hoi @keeskil! Je zit natuurlijk nooit te wachten op kosten buiten de bundel. Begrijpelijk dat dit ook niet fijn is. Wij sturen je altijd een welkomst sms als je verbinding maakt met een satelliet. Heb je deze ook ontvangen?
Hoi Merve,
Ja ik heb een "welkom aan boord" sms ontvangen met de tarieven.
Maar het enige wat ik gedaan heb is dus de telefoon uit gezet, aan land in engeland weer aan. Terug aan boord weer uit, en later gekeken of ik netwerk had omdat we bij ijmuiden waren
En toen op vliegtuig mode gezet.
En aan land in ijmuiden weer aan.
Maar goed, geen man overboord.
Maar kan ik die kosten ook terug vinden op mijn Ben?
Groeten Kees
Reputatie 5
Badge +9
Ah, ja. Ik vrees dan dat je simkaart op die momenten verbinding heeft gemaakt met het maritieme netwerk. Deze kosten kun je in jouw Ik-Ben omgeving terug vinden en zometeen op de factuur specificatie!

Reageer