Sticky

De Wet op het Financieel Toezicht (WFT). Wat houd het in en wat betekent het voor mij?

• 19 september 2017
  • 7 reacties
  • 4274 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • Oud-moderator
  • 4435 reacties
In 2017 zijn er een aantal veranderingen die worden opgelegd door een wettelijke verplichting, de Wet op het Financieel toezicht (WFT). Hierdoor is vanaf 1 januari 2017 bijvoorbeeld veranderingen te zien in hoe Ben communiceert over aanbiedingen, maar er verandert meer door de WFT. In dit topic leg ik je graag uit wat er is veranderd en per wanneer dit is ingegaan.

WFT? AFM? Hoe zit het ook alweer?

“De Hoge Raad oordeelde in juni 2014 dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement in feite een koop op afbetaling is en dus valt in de categorie consumentenkrediet. Providers moeten zich daarom sinds1 januari 2017 houden aan extra regels, omdat abonnementen met een toestel op afbetaling vallen onder de ‘Wet op het financieel toezicht’ (WFT). De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet toe op de handhaving hiervan.”

De WFT moet consumenten zoals jij en ik extra transparantie bieden en beschermen tegen een zogenoemde overcreditering – in gewone mensentaal: De WFT zorgt ervoor dat je niet meer kunt lenen dan je kunt betalen. Zo schrijft de WFT voor dat je niet teveel krediet kunt opnemen in verhouding tot je inkomen en vaste lasten, zoals bijvoorbeeld je hypotheek. Omdat het voor Telecombedrijven veel extra administratie met zich meebrengt om te voldoen aan de WFT, heeft de Telecommunicatiesector een gedragscode opgesteld om de hoeveelheid administratie én telecomschulden te voorkomen. Gesprekken hierover tussen de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en de telecomsector mislukten eerder dit jaar, waardoor Telecommunicatie bedrijven moeten gaan voldoen aan de WFT. Dit gebeurt in 2 stappen, een gedeelte van de verplichtingen is ingegaan op 1 januari 2017, een ander deel van de verplichtingen is van start gegaan op 1 mei 2017. Deze verplichtingen gelden natuurlijk niet alleen voor Ben maar voor alle Telecombedrijven en Telecomwinkels die een toestel op afbetaling aanbieden.

Vanaf 1 januari 2017: De reclame uitingen van Ben zien er iets anders uit

Voor het verkopen van abonnementen met een telefoon op afbetaling moeten we vanaf 1 januari 2017 een vergunning hebben. Eén van de voorwaarden hiervan is dat we onze reclame-uitingen aanpassen, zo wordt de slogan ‘geld lenen kost geld’ toegevoegd aan onze reclame-uitingen. Ook moeten we in reclame uitingen voor een telefoon op afbetaling een maandbedrag inclusief toestelkrediet noemen en een krediettabel tonen.

Vanaf 1 januari 2017: Ben adviseert je niet over krediet

Bij het afsluiten van een telecomabonnement met toestel op afkoop mag je natuurlijk wel geïnformeerd worden over het krediet, maar mijn collega’s en ik kunnen je niet adviseren over een krediet. Voor het adviseren over krediet moeten speciale opleidingen worden gevolgd. Een hypotheekverkoper heeft bijvoorbeeld zo’n opleiding wél gehad en mag jou dus wel informeren over een hypotheek die past bij jouw financiële situatie.

Vanaf 1 mei 2017: Verplichte inkomenstoets en BKR registratie voor toestelkrediet van 250 en hoger

De verplichtingen die per 1 mei 2017 ingaan zijn gelden alleen voor kredietbedragen vanaf 250 euro. Als je nu een abonnement bij ons wilt afsluiten met een toestelkrediet van 250 euro of meer. Dan is het verplicht om een zogenaamde Inkomens en Lasten Toets (ILT) af te nemen. Je moet dan als klant je inkomen, gezinssamenstelling en vaste lasten opgeven. Naast deze Inkomens en Lastentoets is het vanaf 1 mei 2017 verplicht om bij een krediet van 250 of meer te toetsen bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) welke openstaande leningen jij als klant al hebt. Met de gegevens van de ILT en het BKR wordt getoetst of jij als klant voldoende lening capaciteit hebt, of in gewoon Nederlands: of het verantwoord is om het krediet van 250 aan je te verstrekken. Bij een negatief resultaat mag het krediet niet aan je worden verstrekt.

Vanaf 1 mei: Registratie van kredieten van 250 of meer bij BKR

Naast de toetsing op ILT en BKR is er per 1 mei 2017 ook nog de verplichting om kredieten van 250 of meer te registreren bij het BKR. Dat is best een pittige maatregel, want dit kan voor jou als klant betekenen dat je bij het afsluiten van een hypotheek een lagere lening kunt krijgen. Mocht er onverhoopt een betalingsachterstand ontstaan op een krediet van 250 of meer, dan moeten we deze betaalachterstand ook melden bij het BKR.

Wil je geen Inkomens & Lastentoets en BKR toets / registratie?

Zie je de Inkomens & Lastentoets, de BKR toets en de BKR registratie die sinds 1 mei 2017 verplicht is niet zitten? Dan is het goed om te weten deze niet van toepassing zijn als je een sim-only abonnement afsluit en ook niet gelden voor telecomabonnementen waarbij het toestel direct volledig betaald wordt of het krediet lager is dan 250 euro. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het toestel in een keer te betalen waardoor het totale krediet dat je per maand afbetaald minder dan 250 euro is.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Het lijkt allemaal best ingewikkeld wat er is veranderd, maar eigenlijk is het best overzichtelijk wat er is gebeurd: De wettelijke verplichtingen die op 1 januari zijn ingegaan zijn er vooral op gericht je goed en volledig te informeren over het krediet dat je aangaat. De wettelijke verplichtingen die op 1 mei zijn doorgevoerd zijn er op gericht om jou te beschermen tegen meer krediet aangaan dan je kunt betalen. Mijn collega’s en ik doen onze uiterste best om deze bij wet verplichte aanpassingen op een voor jou zo duidelijk en makkelijk mogelijke manier door te voeren. Mocht je nog tips voor ons hebben hoe we het nog beter kunnen doen, dan horen we dat natuurlijk graag van je!

7 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Mooi en helder beschreven. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Wel een beetje jammer, zolang klant bij Ben.
En nu kan ik niet meer een abonnement afsluiten vanwege registratie, maar heb al die jaren (+6 jaar) netjes betaald.
Toch maar opzoek naar andere provider want ze zijn er die er soepeler mee omgaan.
Reputatie 7
Badge +7
Wel een beetje jammer, zolang klant bij Ben.
En nu kan ik niet meer een abonnement afsluiten vanwege registratie, maar heb al die jaren (+6 jaar) netjes betaald.
Toch maar opzoek naar andere provider want ze zijn er die er soepeler mee omgaan.

Hoi mteije. Dit is natuurlijk niks persoonlijks naar jou toe. Dit is bij de wet bepaald en dit geldt voor alle telecom aanbieders in Nederland. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou behoorlijk balen is. Maar hier kan niemand van afwijken.
Te gek voor woorden dit. Ben ruim 4 jaar al klant hier en wil verlengen maar krijg nu geen nieuw abonnement met telefoon. Altijd op tijd betaald maar zeggen nu er zijn nieuwe regels laten ze kijken hoe de klant altijd betaald hebben.
Reputatie 7
Badge +7
Te gek voor woorden dit. Ben ruim 4 jaar al klant hier en wil verlengen maar krijg nu geen nieuw abonnement met telefoon. Altijd op tijd betaald maar zeggen nu er zijn nieuwe regels laten ze kijken hoe de klant altijd betaald hebben.

Hoi wderoock! Ik kan me heel erg goed voorstellen dat het behoorlijk balen is als jouw verlenging wordt afgewezen! Dit is natuurlijk niks persoonlijks! Ben is hartstikke blij dat jij gezellig bij ons wil blijven, aan de hand van de gegevens die jij invult bij het verlengen wordt er een aanvraag ingediend bij het BKR om jouw de lening voor de mobiele telefoon te verschaffen, als zij bepalen dat op basis van de door jouw doorgegeven gegevens geen krediet verstrekt mag worden kan Ben niet anders dan de bestelling afwijzen. Dit betekend natuurlijk niet dat jij helemaal niet kunt verlengen, je kunt er namelijk bij Ben altijd voor kiezen om een deel van het toestel aan te betalen, als daarmee de totaalwaarde van de lening onder de €250 komt hoeft deze niet aangemeld worden bij het BKR en kun jij dus alsnog verlengen met de gewenste mobiele telefoon!
Absurd strenge regels vanuit de overheid.

Hoe kunnen mensen zoals ik dan nog wel aan een abbo met foon komen?

Ik kan elke maand sparen, maar opeens niet mijn abbo betalen.

Klopt van geen kanten.

nogal een groot verschil iemand met een kleine portemonnee MOET een paar honderd euro wel in 1x betalen, de logica is ver te zoeken
Reputatie 5
Badge +7
Hi Qatanqo, ik begrijp dat het vervelend is als je geen abonnement met toestel kan afsluiten door deze regels. Wij moeten ons echter wel houden aan deze regels. Sorry voor het ongemak.

Reageer