Blog

Data verkopen: hoe zit dat?

Data verkopen: hoe zit dat?
Reputatie 4
  • Ben nieuwsgierig*
  • 0 reacties
De afgelopen jaren leer ik veel over het personaliseren van advertenties en het onderzoeken van doelgroepen. Daarin komt ook vooral het verkopen van data via organisaties naar voren. In een eerdere blog schreef ik al over de samenwerking van Facebook en WhatsApp. Nu heb ik wat meer onderzoek gedaan naar het verkopen van data in het algemeen. Want hoe zit het doorspelen van data nu in elkaar?

Er is veel vraag naar online data van personen. Waarom? Omdat personalisatie de meest gerichte vorm van marketing is. Aan de hand van deze data leert een organisatie een persoon goed kennen. Deze data wordt ook 'Big Data' genoemd. Er zijn zelfs speciale organisaties die deze data inkoopt, analyseert en vervolgens doorverkoopt aan derden. Allemaal om jou als persoon beter te leren kennen en benaderen.

Gegevensgebruik via Social Media

Facebook is een grote organisatie die recht heeft op bijna al jouw gedrag op dit platform. Alle foto’s die jij plaats kan Facebook dus gebruiken op advertenties. Daarnaast slaat Facebook jouw gedrag op: jouw leeftijd, demografische gegevens en zelfs jouw betalingsgeschiedenis via Facebook wordt opgeslagen. Je behoudt zelf wel het auteursrecht van jouw berichten, foto’s en video’s. Dus het is wel bekend dat deze berichten echt van jou zijn en niet van Facebook. Facebook is nu ook eigenaar van WhatsApp en Instagram en kan nu, heel nauwkeurig, jouw interesses op een rijtje zetten.

Waar zijn jouw gegevens goed voor?

Als jij scrolt door de startpagina, komen er ongetwijfeld een aantal advertenties voorbij. Ben jij afgelopen week bij de huishoudbeurs geweest en heb je je digitaal ingecheckt op Facebook? Een organisatie die schoonmaakspullen verkoopt kan dan juist nu een advertentie plaatsen met een splinternieuw stofzuiger die perfect bij jou past. Omdat jij juist naar de huishoudbeurs bent geweest en de kans groot is dat jij interesse hebt in huishoudspullen.

Facebook gebruikt dus jouw gedrag om gerichte advertenties te sturen. Deze informatie is echter alleen door Facebook, en haar andere diensten, te gebruiken. Het verkopen van deze data aan derden is dan ook verboden. Echter is de afgelopen tijd een nieuw schandaal aan het licht gekomen: het Cambridge analytica-schandaal, waarin het bedrijf data ontving vanuit Facebook en deze, naar verluidt, heeft gebruikt om onder andere de verkiezingen met Donals Trump in een bepaalde richting te sturen. Begin mei introduceerde Mark Zuckerberg, naar aanleiding van het schandaal, dat er een nieuwe functie voor jouw privacy wordt gemaakt: 'clear history'. Met deze functie kan jij het lijstje met jouw bezochte websites en cookies verwijderen, net zoals je kunt doen in je browser.

Applicaties op je smartphone

Naast Social Media gebruiken ook applicaties jouw gegevens. Lees jij de voorwaarden door van elke app die jij installeert? Ik niet altijd. Maar ik weet onderhand wel dat een van de grootste inkomsten van “gratis applicaties” het doorverkopen van jouw gegevens is. Alle gegevens die jij doorgeeft in die applicatie is weer van belang voor een organisatie waar jij in de toekomst een product koop. Als de locatievoorzieningen via de app goedgekeurd is, kan dus bijgehouden worden waar jij ongeveer bent.

Waar hebben apps toegang toe?

Wil jij weten welke gegevens doorgespeeld wordt naar applicaties die jij op jouw mobiel hebt geïnstalleerd? Ga dan naar jouw 'Instellingen > Privacy'. Daar staat namelijk of jouw locatievoorzieningen ingeschakeld zijn, welke applicaties toegang hebben tot jouw contacten en nog veel meer.

Ik ben nu bewust van welke data doorgespeeld wordt naar andere organisaties, jij ook? Ik hoor graag van jou wat jij doet aan jouw online-privacy, laat het me hieronder weten!

Geschreven door Denise, Social Media Manager bij Ben

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Ben maakt gebruik van cookies.

Ik maak gebruik van cookies zodat ik jou een optimale website kan leveren. Op deze manier kan ik je beter van dienst zijn. Bekijk hier meer informatie over cookies. #benervoorjou

Akkoord Cookie instellingen