Blog

Wat kan ik met 500 MB?

  • 18 April 2018
  • 2 reacties
  • 33428 keer bekeken
Wat kan ik met 500 MB?
Reputatie 4
  • Administrator
  • 0 reacties

[b]Mijn MB gebruik schommelt nogal. De ene maand blijf ik keurig binnen mijn bundel. De andere maand ga ik gierend over mijn bundel heen. Ik duik graag samen met jou in de vraag: 5 GB, wat kan ik ermee? Opvallend toch dat we van iets dat we steeds meer gebruiken, zo weinig gevoel hebben voor de hoeveelheid. Als ik er zo over nadenk: MB’s lijken wel water. Je stapt onder de douche, het stroomt langs je heen, maar hoeveel liter was die douchebeurt nou eigenlijk?[/b] [h2]De kengetallen voor mobiele data gebruik lopen sterk uiteen[/h2] Hoeveel MB kost een app, een app met foto, een email, streaming muziek en video? Op internet vind je de meest uiteenlopende tabellen en vergelijkers, met uiteenlopende cijfers. De waarheid ligt vaak in het midden. Want hoeveel MB je gebruikt, hangt sterk af van het type, en dus de grootte, van het foto-of videobestand dat je bekijkt of verstuurt. Het is een groot verschil of je bijvoorbeeld een video in lage resolutie of in HD kwaliteit bekijkt. Waarbij HD kwaliteit het kijkplezier vaak verhoogt, maar veel meer data slurpt dan een lagere resolutie. Daarom lopen de cijfers zo sterk uiteen. Over een ding zijn de verschillende bronnen het eens: een Whatsappje kost relatief weinig data, maar zodra je gaat streamen gaat het snel. Dan gieren de MB’s de bocht uit. [h2]5 GB per maand is genoeg voor geregeld appen, social media en af en toe foto’s sturen[/h2] Een Whatsappje kost maximaal 1 KB voor een bericht en reactie. Voor 5 GB (500.000 KB) kun je dus flink veel appen. Volgens [url=http://www.multiscope.nl/persberichten/nederlander-krijgt-65-berichten-per-dag-via-whatsapp.html]onderzoek van multiscope[/url] ontvangen Nederlanders gemiddeld 65 berichten per dag en versturen er 30. Dus als je de helft van je 5 GB zou gebruiken voor Whatsapp (250.000 KB gedeeld door 30 dagen) kan je ruim 80 berichten per dag versturen en ontvangen. Meer dan genoeg voor een gemiddelde gebruiker. De andere helft van het aantal MB’s gebruik je dan voor het versturen van foto’s: voor 1.2 GB verstuur je er gemakkelijk 3 per dag. Voor het af en toe (~niet meer dan 50 keer per week) checken van Facebook en andere websites heb je niet meer dan 1 GB nodig. En dan heb je nog een kleine buffer van 30 MB over, voor als je onverwacht iets meer gebruikt en zo af en toe nog een email stuurt. Ik raad je wel aan je internetgebruik te monitoren via de Ben app. Het is goedkoper om een grotere bundel te nemen als je maandelijks meer gebruikt dan 5 GB, dan steeds MB extra te kopen of buiten je bundel te gebruiken. [h2]Neem zeker meer dan 5 GB als je vaak streamt[/h2] Het is gemakkelijk om waar je ook bent via mobiele data naar radio te luisteren, muziek te streamen, en Youtube of Netflix te kijken. Het geregeld streamen van MB’s maakt je wel gelijk een grootgebruiker. Als je regelmatig muziek of (HD) video streamt is een internetbundel van 500 MB echt niet groot genoeg. Bescherm jezelf dan ook tegen hoge extra kosten door gelijk een grotere bundel te kiezen. Als je 100 minuten per week muziek streamt en 30 minuten video streamt raad ik je aan een internetbundel van 1.5 GB  te kiezen. Met deze bundel heb je ook nog genoeg MB’s over voor appen, social media gebruik en foto’s sturen. [h2]5 tips om je data gebruik binnen de 5 GB te houden[/h2] Als je eenmaal de smaak van mobiele data te pakken hebt, kunnen de MB’s als water door je vingers glippen. Hierbij nog 5 tips om je internetgebruik onder controle te houden met een bundel van 5 GB: [list] [*] Houd je belstatus goed in de gaten via Ik Ben. Hier kun je zien hoe ver je het gebruik van je bundel gevorderd is. Mocht je bang zijn voor buiten de bundel kosten, dan kun je de [url=http://www.ben.nl/inloggen?destination=ikben/abonnement-instellingen]MB Pauze[/url] functie instellen, zodat je niet buiten de bundel kunt gebruiken. En voor een onverwacht drukke internet maand [url=http://www.ben.nl/inloggen?destination=ikben/mb-extra/change]MB Extra kopen[/url]. [*] In Whatsapp > instellingen > datagebruik kun je zelf aangeven of je via Wi-Fi of mobiel data, dus afbeeldingen, audio, video of documenten wilt ophalen. Je kunt dus zelf kiezen waar je je 5 GB voor gebruikt. Ik kies standaard voor afbeeldingen via Wi-Fi en mobiele data, en de overige zaken via Wi-Fi. [*] Apps gebruiken op de achtergrond vaak ongezien data. Dit voorkom je door de apps zelf uit te zetten en via instellingen te zorgen dat er niet om automatische updates wordt gevraagd. Dit bespaart niet alleen MB’s, maar helpt je ook om [url=http://www.ben.nl/blog/8-tips-om-je-batterijduur-te-verlengen]de batterijduur[/url] van je toestel te verlengen. [*] Vind je het leuk om overal en altijd muziek te kunnen luisteren, maar wil je geen geld uitgeven aan streaming via mobiele data. Zet het geheugen van je telefoon dan vol met jouw favoriete muziek. Daarnaast bieden [url=http://www.ben.nl/blog/muziek-streamen-maar-met-welke-app]streaming diensten[/url] vaak ook de mogelijkheid om offline je muziek te luisteren. [*] Om video te kunnen kijken, zonder gebruik te maken van streaming data, raad ik je aan video’s vooral via Wi-Fi te bekijken op je telefoon. Via instellingen > Youtube, kun je mobiele data uitzetten voor Youtube, en voorkom je zelf dat dit uit je 5 GB bundel gaat.[/list] Heb jij nog meer tips? Laat mij hieronder weten wat jij doet om je mobiele data gebruik in de hand te houden!


2 reacties

Reputatie 2
Kijk dit is heel nuttig om te weten. Concrete voorbeelden gebruik MB's en de tips om je gebruik te controleren. Ik ben maar -letterlijk - een "oude"gebruiker. Wil wel alle mogelijkheden van mijn Ben abonnement en telefoon optimaal benutten.
Reputatie 2
Die tips zijn precies wat ik altijd doe om mn data in de gaten te houden. Daarnaast heb ik op mn huidige (android) toestel altijd die systeem-app aanstaan die mn verbruik bijhoudt en me waarschuwt wanneer het te hard gaat. Misschien een tip!

Reageer