Blog

Zo stel je je iPhone in om je privé gegevens te beschermen

Zo stel je je iPhone in om je privé gegevens te beschermen
Reputatie 4
  • Ben nieuwsgierig*
  • 0 reacties
Onze telefoons staan tegenwoordig vol met privé informatie en dat willen we graag ook privé houden. Je wilt toch niet dat onbekenden toegang krijgen tot je foto’s, email, aantekeningen of andere informatie die je liever niet deelt. Daarom is het belangrijk je telefoon goed te beveiligen zodat wanneer je hem verliest of wanneer hij word gestolen, niemand toegang heeft tot jouw privé informatie of voor een torenhoge factuur kan zorgen.

Je telefoon beveiligen begint natuurlijk met de toegangscode

De toegangscode bestaat standaard uit een code van vier cijfers. De kans dat je viercijferige code wordt achterhaald is klein maar niet onmogelijk. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld door simpelweg over mijn schouder mee te kijken al vaak genoeg de code weten te achterhalen.

Wanneer je een sterker wachtwoord wilt instellen door bijvoorbeeld gebruik te maken van letters en leestekens, navigeer dan naar de Instellingen > Touch ID en toegangscode > Wijzig toegangscode.

Selecteer vervolgens na het invoeren van jouw code > toegangscodeopties > Aangepaste alfanumerieke code. Nu kan je gebruik maken van een toegangscode die bestaat uit letters, cijfers en leestekens.

Je vingerafdruk als toegangscode

Jouw toegangscode kan ook vervangen worden door je vingerafdruk met behulp van Touch ID. Deze methode vind ik de beste manier omdat je vingerafdruk uniek is. Daarbij is het ook de snelste manier om je telefoon te ontgrendelen.

Ga voor deze optie naar Instellingen > Touch ID en toegangscode > voer je code in en selecteer onder “ gebruik touch ID voor > iPhone-ontgrendeling. Volg de instructies en bepaal zelf of je meerdere vingerafdrukken wilt toevoegen.

Dit laatste is zeker aan te raden maar geldt niet voor alle iPhones. De oudere toestellen beschikken nog niet over deze techniek en software. Dit is mogelijk vanaf de iPhone 5S.

Overige instellingen om je gegevens privé te houden

Hieronder beschrijf ik nog een paar opties om je telefoon zo goed mogelijk te beveiligen.

• Instellingen > Algemeen > Automatisch slot: Hier kan je bepalen hoe lang je telefoon nog is te gebruiken zonder hem te ontgrendelen. Om je telefoon optimaal te beveiligen adviseer ik om deze in te stellen op de kortste in te stellen tijd.
  • Instellingen > Touch ID en toegangscode> Vraag om code: Ook hier kan je de telefoon zo instellen zodat er direct na vergrendeling om een code wordt gevraagd
  • Instellingen > Privacy: hier kun je per app bekijken waar deze toegang tot heeft. Op deze manier kan je per applicatie aangeven welke toegang deze app krijgt tot jouw gegevens.
  • Instellingen > telefoon > Simpincode: Deze code staat los van je toegangscode. Hier kan je de pincode van je simkaart wijzigen zodat jij ook hier de enige bent die de code kent.
Als je de opties die hierboven staan hebt ingesteld is de kans klein dat anderen nog toegang hebben tot jouw privé informatie.

Apps halen meer informatie uit jouw telefoon dan je denkt

Vergeet niet dat bij het downloaden, er in de voorwaarden kan worden vermeld dat jouw gegevens eventueel gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. Denk dus goed na wanneer Apps om toegang vragen en klik niet automatisch op “OK”.

Denk maar eens aan de Facebook app. Foto’s of filmpjes zouden nooit door Facebook zelf gedeeld worden maar zouden wel door Facebook zelf gebruikt mogen worden voor bijvoorbeeld hun eigen reclames of advertentie. Ik schrok hier wel van want hier had ik nooit bij stil gestaan.

Ga bewust om met delen van jouw privé bestanden

Om informatie te kunnen delen wordt er vaak gevraagd om toegang tot andere informatie of applicaties van je telefoon. Denk maar eens aan toegang tot bijvoorbeeld je foto’s, camera of agenda. Dit is ook niet raar want deze informatie of applicaties zijn ook nodig om te kunnen delen maar sta er wel eens bij stil dat je toegang geeft aan een app waar altijd een bedrijf achter zit.

Een tip, mocht je iPhone toch gestolen of verdwenen zijn

De App Zoek iPhone kan ervoor zorgen dat je de telefoon op afstand kan wissen wanneer je deze kwijt bent. Ook kan je de telefoon via een ander device proberen op te sporen op basis van GPS als de telefoon nog aan staat. Mocht je telefoon uitstaan dan zal deze App de laatste locatie weergeven. Ik heb op deze manier weten te achterhalen dat ik mijn iPhone had laten liggen bij een indoor skihal. Meteen gebeld en ja hoor, hij lag daar nog. De volgende dag opgehaald in plaats van alles moeten stopzetten.

Deze App is alleen te gebruiken als je in het bezit bent van een ander Apple apparaat (computer, iPad of iPhone) waarop je ook deze App hebt geïnstalleerd. Op deze manier kunnen de apparaten elkaar vinden en weergeven waar een apparaat zich bevindt. Om deze App te activeren wordt er om jouw Apple ID gevraagd.

Heb jij nog goede tips om je privacy beter te kunnen beschermen? Laat het mij hieronder weten!
Geschreven door Kaspar, Sr. Communication Operation Manager bij Ben

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Ben maakt gebruik van cookies.

Ik maak gebruik van cookies zodat ik jou een optimale website kan leveren. Op deze manier kan ik je beter van dienst zijn. Bekijk hier meer informatie over cookies. #benervoorjou

Akkoord Cookie instellingen