Sticky

Hoe voorkom je kosten buiten de bundel op vakantie?

• 10 juli 2018
  • 6 reacties
  • 2019 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +12
De vakantieperiode staat weer voor de deur. Nou is de vakantie vooral een periode van ontspanning en genieten. De een doet dat liever mét telefoon en de ander vooral zonder. Gaat jouw mobieltje mee in de koffer? Dan zit je natuurlijk niet te wachten op een torenhoge factuur na afloop van je vakantie. Hoe voorkom je nou onverwachte kosten op vakantie en waar moet je op letten?

Sinds 13 juni 2017 zijn de roamingkosten binnen de EU afgeschaft. Hartstikke fijn natuurlijk want dit betekent dat jouw bundels binnen de EU gewoon geldig zijn en dat je jouw bundels hier kunt blijven gebruiken zoals je in Nederland gewend zijn. Toch zijn er een aantal aandachtspunten die we willen terugkoppelen, aangezien we zien dat er toch vaak onnodige en onverwachte kosten buiten de bundel ontstaan in het buitenland.

Maritieme zone
We hebben in Europa ook heel wat prachtige strakblauwe zeeën en meren. Dit valt allemaal onder de Maritieme zone. Wanneer je je op zee (op een boot/veerpont) of in de lucht (in een vliegtuig) bevindt dan kan jouw toestel via de satellietontvanger verbinding maken met de satellieten. Dit valt onder zone 4. Denk hierbij ook aan een oversteek tussen Europese landen (bijvoorbeeld van Nederland naar Engeland of richting de Scandinavische landen). Deze dienst valt niet binnen de bundel en je betaalt hier extra kosten voor. De kosten voor het gebruik op het maritieme netwerk vind je op www.ben.nl/buitenland onder het kopje Kosten in het buitenland door te kiezen voor Maritiem (veerdiensten en cruises) - zone 4. De kosten buiten de bundel kunnen flink oplopen hierdoor. Je betaalt bijvoorbeeld al 10,00 euro per MB!
Hoe voorkom ik deze kosten?
Je kunt deze kosten voorkomen door jouw mobiele datagevens/dataroaming uit te zetten. Om ook kosten voor gebeld worden te voorkomen kan je jouw telefoon ook in de vliegtuigmodus zetten.

Grenzend aan een niet-EU land
Mocht je op vakantie gaan naar een land wat grens aan een niet-EU land, let dan op voor kosten buiten de bundel. Wanneer je je toestel automatisch laat zoeken naar een netwerk dan verbindt deze namelijk met het sterkste netwerk. Mocht het netwerk van het niet- EU buurland sterker zijn dan het EU land waar je op dat moment op vakantie bent dan kan het dus zomaar gebeuren dat er hierdoor kosten buiten de bundel ontstaan. Een voorbeeld waar dit vaak gebeurt is wanneer je op vakantie bent op één van de prachtige eilanden in Griekenland en jouw telefoon verbinding maakt met het Turkse netwerk. Gelukkig waarschuwen we je we altijd door middel van een welkoms-sms dat je verbinding maakt met dit nieuwe netwerk. Wij zijn hierin afhankelijk van het desbetreffende gastnetwerk, die deze sms'jes voor ons verstuurt in het buitenland. Echter is voorkomen beter dan genezen!

Hoe voorkom ik deze kosten?
Het is aan te raden om je toestel handmatig te verbinden met het netwerk van het EU land waar je op dat moment op vakantie bent. Hoe je dat kunt doen lees je hier. Op deze manier kan je toch zorgeloos genieten van jouw mooie vakantie avontuur!

Bellen vanuit Nederland naar het buitenland
Heb je op vakantie een nieuwe vlam ontmoet, missen jullie elkaar enorm en wil je daarom urenlang bellen? Geheel begrijpelijk! Houd er alleen rekening mee dat dit niet binnen je bundel valt wanneer je vanuit Nederland belt. Dit geldt ook voor EU landen. Voor het bellen vanuit Nederland naar een EU land betaal je namelijk 51 cent per minuut. Bellen vanuit een ander EU land binnen de EU valt overigens wel binnen de bundels.

Wat te doen bij diefstal?
Ontzettend vervelend natuurlijk! Om fraude met het toestel te voorkomen is het raadzaam om zo snel mogelijk de simkaart te blokkeren. Meer hierover lees je in dit topic.

Verdere tips
  • MB Pauze werkt wel binnen de EU maar niet daarbuiten. Dit komt doordat jouw bundels niet geldig zijn buiten de EU. MB Extra werkt ook alleen binnen de EU.
  • Ga je op vakantie naar een mooi land buiten de EU? Zet dan jouw mobiele datagegevens uit en maak zoveel mogelijk gebruik van de beschikbare Wifi netwerken.
  • Houd er rekening mee dat wanneer je toestel even niet verbonden is geweest met internet en opeens wel verbinding maakt met een netwerk, deze ineens veel informatie voor zijn kiezen krijgt. Hierdoor kunnen er in een snel tempo veel kosten buiten de bundel ontstaan. Wanneer je verbinding maakt met een netwerk buiten de EU dan betaal je namelijk vaak een hoog tarief per MB.

Tot slot: geniet vooral van jouw vakantie en maak onvergetelijke herinneringen! Op zijn tijd is contact met het thuisfront natuurlijk heerlijk maar denk ook aan jezelf. Alle tijd om een foto te maken met je toestel van die mooie omgeving en zo de mooie herinneringen te delen. Leg je telefoon ook zo nu en dan eens weg om volledig te ontspannen en genieten. Mocht je vragen hebben? Laat hieronder dan een berichtje achter.

6 reacties

Ik heb voor vertrek naar Zuid Africa mijn roaming uitgezet en mijn Ben nummer doorgeschakeld naar een ander NL mobiel nummer.

Na terugkomst zie ik nu:

Kosten buiten bundel: 8,65
Waarvan data: 0,01

Hoe kan ik nou buiten bundel kosten hebben, als ik onbeperkt kan bellen in NL?
Reputatie 5
Badge +7
Hi Rob26, wat gaaf dat je naar Zuid Afrika bent geweest. Als je jouw telefoonnummer hebt doorgeschakeld dan worden er alsnog kosten in rekening gebracht. Dit komt doordat de gesprekken verlopen via jouw eigen telefoonnummer, daar wordt eerst verbinding mee gemaakt.
En hoe kan ik dan wel voorkomen dat er kosten gemaakt worden buiten mijn bundel om?

Het nummer waar ik naar doorschakel kan ik namelijk wel binnen de bundel (zonder extra kosten) bellen, dus dit vind ik totaal niet logisch.
Reputatie 5
Badge +12
Wanneer je een doorschakeling naar een ander telefoonnummer hebt ingesteld op de Ben simkaart dan belt deze de gesprekken door naar het andere nummer. Vandaar dat er kosten in rekening worden gebracht voor uitgaande gesprekken. In Zuid-Afrika betaal je hiervoor 2,29 euro per minuut.

Je kunt deze kosten voortaan voorkomen door roaming uit te schakelen of om anders geen doorschakeling in te stellen en in elk geval mobiele gegevens uit te zetten. Mocht je een gesprek opnemen buiten de EU dan betaal je hier ook kosten voor dus houd daar dan wel rekening mee.
Roaming was uit, dus daar had ik geen kosten aan.

De boodschap is dus eigenlijk: als je een Ben abonnement meenemen buiten de EU, dan is er geen enkelen manier om kosten te voorkomen. Want of je hebt kosten om gebeld te worden, of je hebt doorschakel kosten.
Reputatie 5
Badge +12
Zonder roaming is het echter niet mogelijk om gesprekken te ontvangen of door te schakelen. Op de factuurspecificatie zie je precies terug wanneer en waarom de gemaakte kosten zijn ontstaan.

Reageer