Maritieme kosten

• 25 juli 2018
  • 13 reacties
  • 354 keer bekeken

We zijn in juni naar Newcastle gevaren vanuit IJmuiden. Om 17.30 uur vertrok de boot uit de haven en om 18.35 kregen we het bericht dat we gebruik maakte van het Maritien netwerk en dat hier hogere kosten aan verbonden zijn. Om deze hogere kosten te bekijken zou je naar de website van Ben moeten gaan. Maar ik wist niet hoe duur dat zou gaan kosten, dus maar niet gedaan.... Toestel uitgezet !
Maar in het zelfde bericht, in dezelfde minuut staat vermeld dat ik successievelijk 5, 10 en 20 euro verbruikt heb, terwijl we nog niet eens op het netwerk zijn geweest.
Buiten het feit dat het toch niet de bedoeling is dat er zonder toestemming gebruik gemaakt wordt van een betaalde dienst (ook mbt de privacy wetgeving) ga ik toch zeker niet automatisch absurd veel betalen voor het gebruiken van MB's ?!
Ik las op het forum dat ik niet de enige ben die dit is overkomen en dat er aantekeningen worden gemaakt en dat dit door ben "opgepakt" gaat worden, echter waren dit berichten van 10 maanden geleden. Wat is er in de tussentijd gebeurd om dit te voorkomen ? Of blijven nietsvermoedende mensen nog steeds fors betalen voor ongevraagde en ongewilde diensten ? Is hier al wetgeving of jurisprudentie over gemaakt ? Wordt hier überhaupt duidelijk over gesproken en toelichting gegeven (door Ben of andere providers) of is dit de bekende melkkoe ?!?

Wie kan dit probleem oplossen ?

Gr. Bart Schuijt

13 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hi Bart Schuijt, ik kan natuurlijk begrijpen dat deze kosten niet fijn zijn. Als jouw roaming heeft aangestaan dan kan jouw telefoon verbinding maken met het Maritiem netwerk dit kunnen wij niet tegen houden. Je kunt het vergelijken met als je de roaming aan hebt staan in Amerika dan maak je ook extra kosten. Nu is het vervelende aan het maritiem netwerk dat het behoorlijk prijzig is. Je betaalt namelijk 10 euro per MB waardoor de kosten flink op kunnen lopen zonder dat je iets speciaals aan het doen bent.

Het staat op onze website dat dit kan gebeuren als je op het water bent. Ook heeft mijn collega een handig topic geschreven over kosten buiten de bundel in het buitenland of via het maritiem netwerk. Je kunt hem hier vinden.
Hallo Jill,

Als ik naar America ga, dan begrijp ik dat ik buiten de eurozone reis. Als ik binnen de eurozone blijf vind ik het heel raar dat er 10 euro per MB wordt gerekend.

Als je goed gelezen hebt, is de reis naar Newcastle in juni geweest. Het artikel waar jij aan refereert is 15 dagen geleden geschreven, daar had ik toen erg weinig aan.

Ik blijf erbij dat jullie eerst toestemming hadden moeten vragen, alvorens ik gebruik ging maken van de absurd dure MB's van het Maritieme netwerk. Daarbij zijn jullie met de melding ruim een uur te laat geweest.
Hoe gaat BEN dit oplossen ?

Met vriendelijke groet,
Bart Schuijt
Reputatie 5
Badge +7
Ik kan begrijpen dat je liever eerder de waarschuwing krijgt, maar dat is niet mogelijk dit doordat wij pas weten dat je op Maritiem netwerk zit als je er ook daadwerkelijk mee bent verbonden. Het artikel dat ik je stuurde is inderdaad vrij nieuw, maar informatie over het gebruik van internet op zee staat ook vermeld op onze webiste www.ben.nl/buitenland Ik snap dat het vervelende kosten zijn maar ik kan hier niets voor je aan veranderen.
Beste Jill,

Maar daar gaat het juist om, ik wordt gewaarschuwd en er worden direct kosten in rekening gebracht. Dus op het moment dat ik wordt verbonden met het Maritiem netwerk, gaat de teller lopen. Pas na een uur krijg ik een bericht en een overzicht van de kosten. Dan ben je als provider veel te laat, terwijl BEN al wist dat ik op aan boort van een Ferry zat. Wij waren al een uur voor vertrek op het schip.

Je verwijst overigens naar een deel van de website (buitenland) waar niet staat vermeld wat de kosten zijn. In het consumenten recht staat toch duidelijk dat, alvorens je gebruik maakt van een dienst, je eerst de kosten gepresenteerd moet krijgen. Is dit niet het geval, dan is er geen sprake van een overeenkomst.

Graag wil ik van je weten of je mijn klacht of vraag om coulance afwijst of dat ik nog een speciaal klachtenformulier moet invullen. Dan kan ik namelijk met deze zaak verder naar de betreffende klachteninstituten (consuwijzer, ACM) of ombudsman. De kosten daarvan neem ik graag voor mijn rekening en heb vertrouwen in een goede afloop.

Met vriendelijke groet,
Bart Schuijt
Reputatie 5
Badge +12
Onverwachte kosten zijn natuurlijk niet leuk Bart. Wanneer je verbonden bent met een gastnetwerk dan zijn wij geheel afhankelijk van die provider. Vanuit dat netwerk worden dan ook de waarschuwings- en welkomst-sms'jes verzonden. Hierdoor is het mogelijk dat deze vertraagd binnenkomen. Omdat je door ons wel bent geïnformeerd en de informatie ook van tevoren te vinden was op de website en op onze Community kunnen wij, zoals mijn collega Jill ook al aangaf, niets voor je betekenen wat betreft de gemaakte kosten op het maritieme netwerk.

Wat betreft de tarieven: deze staan op onze website genoemd. Wanneer je kijkt op www.ben.nl/buitenland en vervolgens onder het kopje Kosten in het buitenland kiest voor Maritiem (veerdiensten en cruises) - zone 4 dan zie je daar de tarieven staan op dit netwerk. De kosten op dit netwerk liggen zo hoog doordat je via de satellieten in verbinding bent met het netwerk. Je kunt de kosten in het vervolg voorkomen door het toestel in de vliegtuigmodus te zetten of door in elk geval mobiele datagegevens uit te schakelen wanneer je je op een boot of in een vliegtuig bevindt.
Hallo Wietske,

Uiteraard vindt ik onverwachte kosten niet leuk, maar kosten die wettelijk niet te rechtvaardigen zijn nog minder leuk.

Je gaat in je antwoord voorbij aan mijn vragen en opmerkingen, zoals ook Jill dit doet. Ik heb niets te maken met een gastnetwerk en vertraging. Ik krijg een te late melding en wordt direct geconfronteerd met kosten !!
Ik heb geen toestemming gegeven voor de aanschaf van een product. Mij is niet de keuze gegeven voor aanschaf van het product.
Je kan dit als leverancier van een product niet maken. In een klachtenprocedure gaan jullie dit absoluut verliezen.

Wil je svp mij bevestigen of jullie mijn klacht en/of verzoek tot coulance afwijzen ?

Met vriendelijke groet,

Bart Schuijt
Reputatie 5
Badge +12
Jammer om te lezen dat mijn collega Jill en ik je het gevoel hebben gegeven dat we niet ingaan op jouw vragen en opmerkingen. Je bent akkoord gegaan met onze tarieven bij het afsluiten van het abonnement bij ons. Zoals eerder al een aantal keer is aangeven kunnen we de gemaakte kosten op het maritieme netwerk inderdaad niet voor je vergoeden doordat deze kosten terecht zijn.
Hallo Wietske,

Dat is inderdaad jammer !

Bedankt voor je bevestiging, ik ga verder de klachtenprocedure in.

Met vriendelijke groet,

Bart Schuijt
Geachte Wietske, beste Bart,
ik heb in oktober precies hetzelfde meegemaakt: wel een enthousiasmerend berichtje van Ben dat voortaan in heel Europa binnen de bundel gebeld kan worden. Tripje naar Harwich... pas een waarschuwing van Ben NADAT er €60 buiten de bundel was gebeld.
Niets gespecificeerd in de factuur:, €60 "maritiem". Ik wil dit als klacht aanmelden.

Als je gericht gaat Googlen op de Ben website staat er iets over, maar niet in de pagina die over de Europese bundel gaat!
Reputatie 5
Badge +9
Geachte Wietske, beste Bart,
ik heb in oktober precies hetzelfde meegemaakt: wel een enthousiasmerend berichtje van Ben dat voortaan in heel Europa binnen de bundel gebeld kan worden. Tripje naar Harwich... pas een waarschuwing van Ben NADAT er €60 buiten de bundel was gebeld.
Niets gespecificeerd in de factuur:, €60 "maritiem". Ik wil dit als klacht aanmelden.

Als je gericht gaat Googlen op de Ben website staat er iets over, maar niet in de pagina die over de Europese bundel gaat!

Hi sjspoelstra, bedankt voor jouw berichtje. Je kan zeker binnen de gehele EU jouw bundel gebruiken. Engeland valt daar ook zeker onder. Echter is de zee geen grondgebied waar ook geen masten staan. Je maakt daar verbinding door middel van satellieten. Dat is ook de reden dat de kosten in dit gebied snel kunnen oplopen. Op onze website kun je via de verschillende zones gemakkelijk bekijken of een bepaald gebied binnen, of buiten je bundel valt. Mocht je daar in het vervolg vragen over hebben kun je mij, of mijn collega's altijd een berichtje versturen. Verder ben je ook vrij om een klacht in te dienen. Je kunt dit realiseren door in te loggen in jouw ik-Ben omgeving en het contactformulier-klachtenformulier in te vullen. Mijn collega van de klantenservice zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.
Beste sjspoelstra,
Ik ben toch enigszins "blij" dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, als is blij een relatief begrip op het moment dat je het gevoel krijgt opgelicht te worden door je eigen provider.
Het indienen van een klacht via het contactformulier heeft totaal geen zin. Je krijgt daar toch de bovenstaande mededeling van Romy te horen.
Ik ben erg benieuwd of er nog meer mensen met een BEN abonnement zijn, die het zelfde hebben meegemaakt als wij.

IK ZOU HET EEN UITDAGING VINDEN OM COLLECTIEF EEN KLACHT IN TE DIENEN BIJ BEN !!

Groeten,
Bart
Beste Bart Schuyt,

mijn ervaring met de klacht via het contactformulier is anders dan die van jou. Misschien nogmaals proberen?
SJS
Reputatie 5
Badge +4
Eerst even vooropstellen dat 10 EUR per MB erg veel is. Ik vraag me af of dit, een klacht bij Ben wel de weg is.

Dit is niet in de EU roaming regels ondergebracht en ik verwacht ook niet dat dit zal gebeuren.

Je hebt verbinding gemaakt met dat maritiem netwerk (satellieten). De kosten zijn gemaakt Ben rekent de kosten door van die partij. Dus misschien is het beter om een klacht in te dienen bij die partij.

Dat je geen overeenkomst hebt met die partij doet er i.m.o. niet toe, dat heb je ook niet met een gastnetwerk in Verweggistan.

Wat je wel kunt doen is deze les gebruiken en je voortaan beter beschermen, de telefoon uit, roaming uit.

Je kunt onderzoeken of er lagere kosten zijn via een andere provider, een of Ben zet de kosten lager welke sowieso veel beter kenbaar gemaakt kunnen worden door Ben. Ook een betere waarschuwing op de site, beter vindbaar is i.m.o. wenselijk.

Maar @bart.schuijt en @sjspoelstra0, succes!

Reageer