[Info] Bellen via wifi en 4G bij Ben

  • 7 September 2021
  • 4 reacties
  • 2002 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Je gebruikt als klant van Ben het allerbeste mobiele netwerk ter wereld, namelijk dat van T-Mobile

Het kan echter toch voorkomen dat het bereik binnenshuis niet optimaal is, bijvoorbeeld wanneer dit goed geïsoleerd is of een nieuwbouwhuis is. Daar is nu een mooie oplossing voor: Bellen via 4G en wifi!

Hiermee heb je nog beter bereik, een snellere verbinding en glashelder geluid. Zo kun je gesprekken voeren alsof je tegenover elkaar zit! Het instellen van bellen via 4G en wifi is daarnaast ook enorm simpel en leg ik je in dit topic graag uit. Als je na het lezen van dit topic nog met vragen zit, stel ze gerust in een reactie!
 


Wat is 4G-bellen en hoe werkt het?

Bellen via 4G (ook wel VoLTE genoemd) is bellen met je mobiel over ons 4G-netwerk. Voorheen kon je alleen bellen met 2G en 3G, en nu dus ook met het snellere 4G. Dit levert een aantal voordelen op:

  1. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen. 
  2. Snellere verbinding: je oproep wordt sneller opgezet. 
  3. Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.

Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare signaal. Om gebruik te maken van bellen via 4G bellen of bellen via wifi is het belangrijk dat je de instellingen activeert op je smartphone. Vergeet ook niet de meest recente software op je smartphone te installeren.

Hoe kan ik 4G-bellen instellen op mijn telefoon met Android?

Ga naar Toestelinstellingen > Verbindingen > Mobiele Netwerken. Schakel daar de optie bellen via 4G in.

Hoe kan ik 4G-bellen instellen op mijn telefoon met iOS?

Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in.  Kies daar de optie ‘Gesprekken en data’ om bellen via 4G in te schakelen.


Wat is wifibellen en hoe werkt het?

Bellen over wifi (VoWifi) zorgt ervoor dat jouw telefoongesprek via een wifi-netwerk kan verlopen in plaats van alleen direct met het T-Mobile netwerk. Dit levert een paar voordelen op:

  1. Betere ontvangst binnenshuis. 
  2. Geen extra kosten. Je belt gewoon met je normale belbundel. 
  3. HD geluidskwaliteit: bellen zonder ruis en haperingen.
  4. Geen grote investering: wifi-netwerk is vaak al aanwezig.

Zodra je telefoon merkt dat het 4G-signaal van ons netwerk minder sterk is dan het wifi-netwerk waarmee je verbonden bent, zal je gesprek automatisch over worden genomen, en andersom.

Hoe kan ik wifibellen instellen op mijn telefoon met Android?

Ga naar de bel-app (groene knop) en kies de optie ‘Instellingen’ via het lokale menu. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in.

Hoe kan ik wifibellen instellen op mijn telefoon met iOS?

Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in.


Veelgestelde vragen over bellen via 4G en wifi

 

Wat heb ik nodig om te kunnen bellen via 4G?

  • Een telefoon die 4G-bellen op het Ben-netwerk ondersteunt. Dat zijn alle Apple telefoons vanaf de iPhone 6 en ook vrijwel elk modern Android-toestel. Op onze website vind je een lijst met geschikte telefoons;
  • De laatste software-update op je smartphone;
  • Een telefoon die geschikt is voor de Nederlandse markt;
  • 4G-dekking.

Kan ik blijven bellen, ook als ik geen 4G-bereik heb?

Jazeker! Als je even geen 4G-bereik hebt schakelt je toestel automatisch terug naar 3G.

Wat is het verschil tussen 4G-bellen en wifibellen?

4G-bellen (of VoLTE) is mobiel bellen, maar dan via 4G. Dit zorgt voor een snellere verbinding en optimale geluidskwaliteit van je gesprekken. Soms is er echter binnenshuis geen goed bereik en in dat geval kun je nu gebruikmaken van wifibellen. Wifibellen houdt in dat je gebruik maakt van een wifi-netwerk om verbinding te maken, in plaats van via het mobiele netwerk.

Kan ik met elke wifi-verbinding bellen via wifi?

Ja dat kan! Zorg wel altijd voor een veilig wifi-netwerk, waar je het wachtwoord en de legitimiteit van kent. Een openbaar netwerk kan namelijk onveilig en instabiel zijn. Wifibellen werkt in principe op ieder wifi-netwerk in Nederland en stelt geen hoge eisen aan de snelheid van deze verbinding. Het is wel belangrijk dat het signaal sterk genoeg is om met wifi verbonden te blijven, dit kun je thuis of op kantoor testen.

Wat zijn de kosten voor wifibellen?

Je betaalt niet extra voor bellen via wifi, ook niet voor 4G-bellen. Een telefoongesprek via wifi wordt afgerekend als een normaal mobiel gesprek, daar wordt geen data voor in rekening gebrachtt.

Kan ik ook 4G- of wifibellen in het buitenland?

Nee, je kunt in het buitenland niet 4G-bellen of  wifibellen. Je gesprek loopt automatisch via het 2G- of 3G-netwerk van de buitenlandse provider.

Kan ik ook 112 bellen met 4G- of wifibellen?

Bellen naar 112 kan altijd, ook als je tijdelijk geen dekking met het Ben-netwerk hebt. Je telefoon schakelt dan automatisch over naar het 2G- of 3G-netwerk van een willekeurige provider.

Hoe kan ik zien of ik via 4G bel?

Je belt via 4G als je tijdens je gesprek het 4G-symbool ziet staan bovenaan het scherm van je telefoon.

 

Mocht je nog andere vragen hebben stel ze gerust in dit topic!


4 reacties

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Teake,

Ik zal je instellingen voor het gebruik hiervan dan even voor je nakijken om te zien wat er aan de hand is. Zou je hiervoor een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer, postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Je kunt dit sturen naar dit account.

Hallo,

 

Ik kan mijn telefoon(A71) niet instellen voor Wifi en 4G bellen. Als ik de simkaart van mijn zoon(ook Ben) plaats kan ik dit wel instellen. Kunnen jullie aangeven hoe dit op te lossen is?

Met vriendelijke groet,

 

Teake Veenstra

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @ischelwald,

Tot voor kort was het niet mogelijk om, als je geen gebruik maakte van wifi, tegelijkertijd te bellen en te internetten op 4G. Dit is dus een nieuwe functie, die er alleen voor zorgt dat het wel mogelijk is als je een telefoon hebt die hier toegang voor heeft.

Komt het hierdoor dat ik ineens geen gebruik meer kan maken van mobiel internet tijdens het bellen? Hoe draai ik dat terug?

Reageer