Beantwoord

Inflatiecorrectie

  • 19 February 2019
  • 2 reacties
  • 575 keer bekeken

Vandaag heb ik mijn factuur ontvangen van januari 2019. Aangezien het bedrag afweek van wat ik normaal betaal ben ik de factuur is uit gaan spitten en tot een nare verassing gekomen.

Het blijkt dat de jaarlijkse inflatiecorrectie is toegepast.
Daar gaan volgens mij een paar dingen fout.

Allereerst sluit ik een abonnement af voor een vast tarief per maand voor 2 jaar, dat dit maandbedrag dan in verband met inflatie, zonder mij daarover vooraf in te lichten, wordt verhoogt vind ik zeker niet netjes. Maar goed, staat in de algemene voorwaarde dat het mag en daar zijn we mee akkoord gegaan.

Vervolgens geven jullie op de factuur aan dat jullie de cijfers van het cbs hanteren en dus 1.7% inflatie doorberekenen over het jaar 2018.
Hier gaat het volgens mij niet goed: in jullie zelfde algemene voorwaarden staat dat jullie dit over het voorafgaande jaar van 1juli tm 30juni berekenen. Dus ben ik dit is gaan narekenen en ik kom op 1.4% inflatie uit in de periode die hanteren voor de inflatiecorrectie. Beetje gek dat er dan 1.7% in rekening wordt gebracht toch?

Graag zou ik hier opheldering over krijgen want ook als ik bij andere providers kijk en navraag hanteren die ook de 1.4% en niet de 1.7%.

Mvg,

Bram
icon

Beste antwoord door Wietske 20 February 2019, 16:12

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 5
Badge +12
Vandaag heb ik mijn factuur ontvangen van januari 2019. Aangezien het bedrag afweek van wat ik normaal betaal ben ik de factuur is uit gaan spitten en tot een nare verassing gekomen.

Het blijkt dat de jaarlijkse inflatiecorrectie is toegepast.
Daar gaan volgens mij een paar dingen fout.

Allereerst sluit ik een abonnement af voor een vast tarief per maand voor 2 jaar, dat dit maandbedrag dan in verband met inflatie, zonder mij daarover vooraf in te lichten, wordt verhoogt vind ik zeker niet netjes. Maar goed, staat in de algemene voorwaarde dat het mag en daar zijn we mee akkoord gegaan.


Hoi Bram, ik kan mij zeker voorstellen dat je een aantal vragen hebt na het zien van je factuur. En daarvoor ben je hier op het juiste adres! Zoals je inderdaad al in de Algemene Voorwaarden had gezien, mogen wij jaarlijks de wettelijke inflatiecorrectie doorvoeren op onze tarieven.

Vervolgens geven jullie op de factuur aan dat jullie de cijfers van het cbs hanteren en dus 1.7% inflatie doorberekenen over het jaar 2018.
Hier gaat het volgens mij niet goed: in jullie zelfde algemene voorwaarden staat dat jullie dit over het voorafgaande jaar van 1juli tm 30juni berekenen. Dus ben ik dit is gaan narekenen en ik kom op 1.4% inflatie uit in de periode die hanteren voor de inflatiecorrectie. Beetje gek dat er dan 1.7% in rekening wordt gebracht toch?

Graag zou ik hier opheldering over krijgen want ook als ik bij andere providers kijk en navraag hanteren die ook de 1.4% en niet de 1.7%.


In de Algemene voorwaarden geven we inderdaad aan dat we de gemiddelde inflatiecorrectie hanteren over de periode 1 juli (2017) t/m 30 juni (2018). Omdat je aangeeft dat het percentage van 1,7% dat we aanhouden niet klopt, ben ik aan het rekenen geslagen. Ik heb daarbij de percentages op deze en deze gebruikt:


Zoals je ziet kom ik uit op een inflatiecorrectie van 1,7%. Mocht je een andere berekening hebben gemaakt, dan hoor ik dat graag!
Reputatie 6
Badge +3
Ik zou denken dat als je iets afsluit voor een vast bedrag per maand voor twee jaar dat dat het is voor die twee jaar. Lijkt mij vreemd dat je dan opeens meer of minder zou moeten betalen. Want je sluit immers iets af voor een bepaalde tijd en een bepaald bedrag per maand. Tenzij er in je contract staat dat er tussentijds wijzigingen mogen worden doorgevoerd, dan kan het wel, mocht dit er niet in staan dan kan het niet volgens mij?
Of denk ik nu heel gek?

Ik ben benieuwd.
Groet Richard Claassen

Reageer