Beantwoord

Tomtom en data verbruik

• 2 januari 2018
  • 3 reacties
  • 1092 keer bekeken

Als je je telefoon gebruikt als tomtom (googlemaps/route) kost dat MB's? De telefoon moet immers de kaart en de route downloaden?

En als het data/MB's kost, hoe is dit te vermeiden, zeker in het buitenland?
Ik gebruik zowel een android als een apple telefoon
icon

Beste antwoord door Snoeshaantje 2 januari 2018, 08:55

Dat kan, hoeft niet perse. Je kunt bij maps van tevoren kaarten offline kaarten opslaan, deze komen op je apparaat te staan. Maar bij maps heb je altijd wel wat data nodig, startpunt.

Maar bij wijziging van route door onvoorziene omstandigheden kan data van pas komen, locatiebepaling met hoge precisie. Real time verkeersinformatie kan van pas komen.

Er zijn verschillende alternatieve apps waarbij je ook van tevoren via WiFi landkaarten kunt opslaan, dan gebruik je geen mobiel data.

Een voorbeeld, Here WeGo.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Dat kan, hoeft niet perse. Je kunt bij maps van tevoren kaarten offline kaarten opslaan, deze komen op je apparaat te staan. Maar bij maps heb je altijd wel wat data nodig, startpunt.

Maar bij wijziging van route door onvoorziene omstandigheden kan data van pas komen, locatiebepaling met hoge precisie. Real time verkeersinformatie kan van pas komen.

Er zijn verschillende alternatieve apps waarbij je ook van tevoren via WiFi landkaarten kunt opslaan, dan gebruik je geen mobiel data.

Een voorbeeld, Here WeGo.
Dank je Snoeshaantje,

En gaat het dan om veel data?
Hoeveel bv (ongeveer) als je van een adres uit Amsterdam naar een adres in Arnhem gaat?
Gisteren zo naar Wijk aan Zee gereden en het viel me op dat er steeds een vrij gedetailleerd beeld op google maps te zien was
Reputatie 5
Badge +4
Navigatie gebruikt relatief weinig MB, maar een regio downloaden kan wel behoorlijk MB vragen, dus bij voorkeur via wifi.

Hoeveelheid MB kun je terugvinden in je telefoon bij bijvoorbeeld Android datagebruik.

Ik noemde ook locatiebepaling met hoge precisie, je kunt locatiebepaling met alleen GPS kiezen, maar voor de meesten heeft hoge precisie, GPS en data de voorkeur, bijvoorbeeld real-time verkeersinformatie, wegwerken.

Reageer