Beantwoord

Samsung Galaxy A3 meldt uit het niets vocht

• 19 augustus 2017
  • 4 reacties
  • 10644 keer bekeken

Ik heb sinds mei dit jaar een Samsung Galaxy A3 (2017). Vind het een fijne telefoon, maar hij geeft nu af en toe zomaar een waarschuwing dat er vocht is gedetecteerd bij de USB-poort.
Dit gebeurde afgelopen zondag, 13 augustus, voor het eerst. Uit het niks, de telefoon was niet nat geweest en gaf verder ook geen problemen, ik kon hem gewoon gebruiken en opladen. Daarom deed ik in eerste instantie niets met de melding. Toen de melding bleef komen heb ik de telefoon voor de zekerheid een middag in een bak rijst gelegd. 's Avonds kon ik hem probleemloos opladen en de melding was ook weg. Ik heb de telefoon de hele afgelopen week gebruikt en opgeladen zoals ik altijd doe, zonder problemen. Nu krijg ik opnieuw de vocht gedetecteerd-melding, opnieuw zonder aanwijsbare aanleiding.
Gebeurt dit vaker met Samsung-telefoons? En wat kan ik eraan doen? De telefoon is gewoon te gebruiken en vertoont geen schade, maar het is wel een beetje zorgelijk om steeds zo'n melding te krijgen, zeker omdat de telefoon bij mijn weten dus nooit nat is geweest. Kan het komen door een fabricage- of softwarefout?
icon

Beste antwoord door Snoeshaantje 20 augustus 2017, 09:05

Nee, dit gebeurt niet vaker bij Samsung telefoons. Wanneer de telefoon bijvoorbeeld in je broekzak zat tijdens een plensbui, in water is gevallen (zwembad, toilet) dan heeft het zin om de telefoon verschillende dagen in een bak met rijst te leggen. Deksel eraf, accu eruit indien mogelijk. Maar is er geen sprake van dat de telefoon flink nat is geweest dan heeft rijst al totaal geen zin. Je gaat toch ook geen auto voltanken als die al volgetankt is?

De mini-usb zit aan het moederbord, dat deze melding verschijnt is niet goed. Je bent je zeker dat de telefoon niet nat is geworden(?). Waarschijnlijk een hardwarefout. Je kunt proberen of terugzetten naar fabrieksinstellingen (backup niet vergeten) helpt, anders is reparatie de stap die gemaakt zal moeten worden.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +4
De bak rijst heeft in principe alleen zin als er echt sprake is van vocht. In de voorbeelden die ik aangaf is een middagje rijst te kort, dan moet je echt rekenen op een aantal dagen, telefoon, batterij en deksel (indien mogelijk) in de rijst. Maar rijst is geen wondermiddel dus geef het dan tijd. Dat de telefoon niet meer oplaadt heb je dat ook getest met een andere lader of een kleine test via de computer? Lijkt me dat er meer aan de hand is, misschien dat de mini usb vervangen moet worden.

Leg de telefoon(s) alvast in de rijst, kan nooit geen kwaad en geef dat tijd.

Is dat niet de oplossing ga dan naar het aankooppunt, jij moet als consument kunnen rekenen op een deugdelijk apparaat. Waarschijnlijk is dan reparatie nodig of de reparateur komt met een ander voorstel misschien.
Reputatie 6
Badge +4
Nee, dit gebeurt niet vaker bij Samsung telefoons. Wanneer de telefoon bijvoorbeeld in je broekzak zat tijdens een plensbui, in water is gevallen (zwembad, toilet) dan heeft het zin om de telefoon verschillende dagen in een bak met rijst te leggen. Deksel eraf, accu eruit indien mogelijk. Maar is er geen sprake van dat de telefoon flink nat is geweest dan heeft rijst al totaal geen zin. Je gaat toch ook geen auto voltanken als die al volgetankt is?

De mini-usb zit aan het moederbord, dat deze melding verschijnt is niet goed. Je bent je zeker dat de telefoon niet nat is geworden(?). Waarschijnlijk een hardwarefout. Je kunt proberen of terugzetten naar fabrieksinstellingen (backup niet vergeten) helpt, anders is reparatie de stap die gemaakt zal moeten worden.
Bedankt voor de reactie Snoeshaantje! De melding is intussen weer weg en de telefoon kon ook gewoon opladen. Als het nog eens gebeurt, zal ik terugzetten naar fabrieksinstellingen proberen.
Hi,
Ik heb precies hetzelfde met mijn mobiel.
Ook ik weet zeker dat mijn mobiel nooit in water is gevallen.
Miss een fout, is hij te licht afgesteld?
Het is wel heel vervelend, ik maak me ook zorgen dat hij ineens niet meer oplaadt.
Ook mijn zusje met dezelfde telefoon krijgt steeds deze melding, het komt dus wel vaker voor bij deze telefoon.

Heeft in een bak rijst leggen wel of geen nut?

Reageer