Beantwoord

Nummer gewijzigd ivm spoofing

  • 27 November 2021
  • 3 reacties
  • 215 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo mensen,

Mijn nummer wordt misbruikt. Door wie geen, geen idee. Wel is het zo dat mensen mij in hun ogen terug bellen met de mededeling dat ik ze gebeld zou hebben. Ik ken die mensen niet, laat staan dat ik ze zou contacteren. Degene die ze dan aan de lijn hebben via mijn nummer spreekt Engels. Telefoonprovider Ben kan er niets tegen doen, zelfs na herhaardelijk de telefoonnummers door te hebben gegeven, incl tijdstip van oproepen. In eerste instantie was ik van plan een ander provider te nemen, maar heb uiteindelijk de stap genomen eerst mijn telefoonnummer te wijzigen. De simkaart is overigens niet vervangen. Ik heb mijn nieuwe nummer nog aan niemand bekendgemaakt. Nu vraag ik mij af hoe het kan dat ik alsnog bereikbaar ben via Whatsapp. Mensen bellen mij op mijn oude nummer via Whatsapp en kunnen mij alsnog bereiken. Of dit ook geldt voor bellen via het netwerk weet ik (nog) niet. Als dat het geval is, wat heeft het wijzigen van mijn nummer dan voor zin gehad?

icon

Beste antwoord door Merve 30 November 2021, 13:34

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hi @Urbanized, dit is inderdaad hoe Spoofing werk. Je merkt hier zelf vrij weinig van, men ziet enkel jouw nummer wanneer zij benaderd worden. 

Het doen van een melding helpt bij het verzamelen van voorbeelden om uiteindelijk een gezamenlijke oplossing voor alle mobiele providers te onderzoeken. Ik begrijp echter je terughoudendheid met het delen van jouw gegevens. Fijne dag verder toegewenst! 

Hallo Merve,

Dank voor je reacie.

Ik heb ondertussen Whatsapp ververst en los hiervan nog geen telefoontjes van derden via het netwerk. Ik ben zelf niet gefraudeerd voor zover ik weet. Wel probeerden de dader(s) zaken aan te smeren aan derden (onbekenden) via mijn nummer. Lijkt mij dus geen zin hebben om een melding te maken bij fraudehelpdesk.nl. Voorts heb ik geen idee wat fraudehelpdesk.nl met mijn verstrekte gegevens doet (heb in het verleden negatieve ervaringen gehad bij andere instanties waar bij gegevens gelekt zijn geweest), of gaat doen. Gegevens leveren geld op, en niet alleen bij cybercriminelen.

Groetjes,

Rachid.

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @Urbanized! Wat ontzettend naar dat je ook te maken hebt met spoofing. Helaas kan Ben hier inderdaad niets aan doen omdat deze vorm van spoofing buiten het netwerk omgaat. Uiteraard is het vervelend dat het nummer wordt misbruikt. Gelukkig worden er geen kosten in rekening gebracht wanneer criminelen gebruik maken van het nummer van de klant. Ik kan je wel adviseren om in ieder geval een melding te maken bij de fraudehelpdesk. Dit kan via www.fraudehelpdesk.nl of via 088 - 786737. 

Als je het nummer hebt gewijzigd, kun je daar niet meer op gebeld worden. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Whatsapp kan inderdaad nog met je oude nummer werken omdat je daarmee was geregistreerd. 

Reageer