Mijn telefoon is traag! En nu?

  • 14 February 2019
  • 0 reacties
  • 840 keer bekeken
Mijn telefoon is traag! En nu?
Reputatie 5
Badge +9
  • Oud-moderator
  • 2145 reacties
We kennen het probleem allemaal wel. Je wilt net dat leuke filmpje laten zien aan je vriend/vriendin, maar je toestel is zo ontzettend traag dat je uiteindelijk zegt: “Laat maar zitten!”. Zonde natuurlijk. Er is niets zo storend als een trage mobiele telefoon. Maar, wat kun je daar nou aan doen?

Up to date
Op bijna alle toestellen is het automatisch verversen van apps ingeschakeld. Hierdoor wordt alle nieuwe informatie automatisch ingeladen in jouw apps. Super om up to date te zijn wat betreft de vijfde verjaardag van het zusje van de buuf, minder super dat jouw toestel hier traag van wordt. Ik kan me voorstellen dat je deze optie per direct wilt uitschakelen. Hoe doe je dat? Nou, zo:

iPhone: Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond > Schakel apps uit. Nieuwe gegevens worden dan alleen opgehaald wanneer je de app opstart of opent
Android: Instellingen > Batterij & energiebesparing > Spaarstand. Hier vink je ‘Apps beperken op achtergrond’ aan.

Offline time
Je toestel uitzetten is goed voor de snelheid van je mobiel. Ik weet dat onze toestellen enkel nog uit zijn wanneer we geen oplader, powerbank of batterij meer hebben. Toch is het één keer per week goed om je toestel rust te geven. Waarom? Niet voltooide processen die zijn blijven 'hangen' worden afgesloten en alles wordt weer opnieuw opgestart. Verder is er natuurlijk ook niets mis mee om je vingers even wat rust te gunnen.

Locatievoorziening
Tegenwoordig vraagt iedere app toestemming voor allerlei functies. Camera, foto’s/video’s, maar ook locatievoorziening. Waarom wilt een game toegang tot jouw locatie? Of een foto bewerkprogramma? Naast dat het totaal irrelevant is voor zulke apps waar jij je wanneer bevind, is het ook nog eens niet optimaal voor de snelheid van je toestel. Lekker uitzetten dus!

iPhone: Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen. Bekijk de apps die toegang hebben tot je locatiegegevens en schakel de apps uit waarbij dit niet nodig is. Je kunt ook kiezen voor de optie 'Bij gebruik', daarmee kan je locatie alleen opgevraagd worden wanneer je de app gebruikt. Apps die 'Altijd' toestemming hebben mogen op ieder moment je locatie opvragen en verwerken en kunnen dus voor een slome batterij zorgen.
Android: Instellingen > Apps > Tik op een app > Tik op Machtigen. Bepaal vervolgens per app of je het delen van locatiegegevens wel of niet wilt toestaan.

Not appening
Vroeger hadden we apps op onze telefoons om een scheerapparaat geluid na te bootsen, of net te doen of je een biertje in je hand had. Nu vinden we die apps allemaal onzin, maar hoeveel onzin apps zijn er nog op jouw scherm te vinden? Een beetje rust creëren op het toestel waar je zo veel tijd aan besteed is dus geen overbodige luxe. Daarnaast is een opgeruimd toestel ook nog eens bevorderlijk voor de snelheid!

Zó veel foto’s
Na het maken van 33 identieke selfies, springt er gelukkig eentje tussenuit! Die móet dan ook shinen op je Instagram account. Wat doe je met de andere 32 foto’s? Voor optimaal gebruik kun je deze het beste verwijderen. Schoont je toestel op, en zo blijft hij optimaal presteren. Neem tijdens het verwijderen van je dubbele selfies ook eens jouw video’s mee. Ook deze zorgen voor een voller geheugen wat weer zorgt voor een langzamer toestel. Nadat je alles hebt verwijderd kan jouw toestel er weer lekker tegenaan.

Je geschiedenis en cookies verwijderen
Mannen hebben dit trucje al aardig onder de knie. Je internet geschiedenis en cookies verwijderen. Het is niet alleen goed voor je geweten, maar ook nog eens voor je mobiel. Een opgeruimd toestel zorgt voor een snellere functionaliteit. Opschonen dus!

iPhone: Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Android-telefoon: Instellingen van je browser > Privacy > Browsegegevens wissen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer