Opgelicht via Whatsapp!?

  • 8 February 2019
  • 0 reacties
  • 648 keer bekeken
Opgelicht via Whatsapp!?
Reputatie 5
Badge +9
  • Oud-moderator
  • 2145 reacties
Iedereen gaat met de tijd mee. Zo moest ik vroeger van mijn moeder tijdens het pinnen mijn handen boven de cijfers houden die ik intoetste zodat niemand mee kon kijken en nu vertel ik haar dat ze geen geld moet over maken naar onbekende via Whatsapp. Alhoewel ik mijn moeder dat niet echt hoef uit te leggen, zijn er genoeg dupeerde die wel voor deze ontzettend sluwe truuk vallen.

Zeker de afgelopen jaren lijkt deze manier van oplichten steeds populairder te zijn geworden. Je krijgt een Whatsapp berichtje van een onbekend telefoonnummer. De persoon aan de andere kant geeft aan een dichtbij familie lid te zijn met een nieuw telefoonnummer en knoopt een kort persoonlijk gesprekje met je aan. Na het koetjes en kalfjes gesprek vraagt de persoon of je even te hulp kan schieten. De persoon die zich voordoet als iemand die je kent geeft namelijk aan in problemen te verkeren. Er moeten rekening betaald worden, maar internet bankieren werkt niet. Of je het binnen een uur kunt voorschieten en je krijgt het natuurlijk de volgende dag terug. Omdat de persoon in kwestie hier op het vertrouwensgevoel aan het teren is en vrij haastige acties van je verwacht, is de kans vrij groot dat je niet zal gaan uitzoeken of dit klopt. Het geld wordt overgemaakt. Na verloop van tijd spreek je jouw echte familielid, en hij/zij geeft aan geen geld van je te hebben gevraagd. Je bent opgelicht voor misschien wel honderden euro's en het terug krijgen is een lastige zaak. Omdat je dit volgens de politie 'vrijwillig' hebt gedaan.

Hoe gaan deze criminelen te werk?
Ze maken slim misbruik van sociale media en andere websites die jouw gegevens hebben. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, maar ook aan sites als marktplaats. Hier staan bij veel mensen de naam, het telefoonnummer en de woonplaats. Wanneer ze jouw gegevens hebben en genoeg aanvullende informatie kunnen zien hebben ze een nieuw doelwit gevonden. Ze bekijken je vrienden op bijvoorbeeld Facebook en kiezen vanuit daar het tweede slachtoffer uit. Er is vaak wel een foto te vinden waar de tekst bij staat: ‘papa en ik’ of iets dergelijks. Ook kan er hier gekeken worden naar de manier van schrijven naar elkaar. In de reacties zie je bijvoorbeeld staan: ‘Lieverd, wat een leuke foto!’ en dus gebruikt de oplichter in zijn appje ook de term lieverd. Dit voelt heel natuurlijk en laat gesprekken via Whatsapp soepel verlopen. Ook gebruikt de oplichter de openbare profielfoto van je familielid. Deze plaatst hij/zij dan als profielfoto om jou nog meer te kunnen overtuigen.

Tips
  • Zet jouw telefoonnummer niet openbaar op het internet. Mocht je er niet onderuitkomen door bijvoorbeeld websites als marktplaats, kun je er voor kiezen enkel jouw telefoonnummer te delen met mensen die interesse hebben in jouw product in plaats van jouw telefoonnummer standaard vermelden in je profiel.
  • Ga kritisch om met jouw privacy instellingen op Facebook. Je kunt er voor kiezen bepaalde delen van je profiel enkel beschikbaar te stellen voor vrienden, of vrienden van vrienden. Hierdoor kunnen onbekenden niet bij jouw privé gegevens.
  • Als je het niet helemaal vertrouwt is het altijd verstandig om het nummer van de ‘bekende’ te googlen. Als het nummer vaker is gebruikt om mensen op te lichten dan is de kans groot dat je dat kan achterhalen via het internet.
  • Betaal nooit ‘even snel’ grote bedragen, ook niet als het bekende van je zijn. Neem eerst contact op met diegene via een ander kanaal. Bel hem/haar op via de vaste lijn of stuur diegene een berichtje via Facebook of een ander sociaal kanaal
Nog andere tips? Laat ze hieronder gerust achter.



0 reacties

Geen reactie

Reageer