Beantwoord

Kosten buiten mijn bundel, maar heb nog genoeg data en belminuten?

• 28 september 2018
  • 12 reacties
  • 687 keer bekeken

Hoi Ben,

Ik ben een beetje in de war! Ik kreeg 17 September een bericht dat ik buiten mijn bundel kosten had gemaakt, maar ik had nog ruimschoots internet en belminuten/sms over! Kunnen jullie mij uitleggen hoe dit zit?

M.v.g.

Mark
icon

Beste antwoord door Jill 28 september 2018, 11:26

Hi Mark, kosten buiten de bundel kunnen op verschillende manieren ontstaan. Heb je toevallig naar een buitenlands telefoonnummer gebeld of naar een 0900 service nummer? Deze gesprekken vallen namelijk niet binnen de bundel.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hi Mark, kosten buiten de bundel kunnen op verschillende manieren ontstaan. Heb je toevallig naar een buitenlands telefoonnummer gebeld of naar een 0900 service nummer? Deze gesprekken vallen namelijk niet binnen de bundel.
Behalve door eigen toedoen kan het ook gebeuren d m v onbekende tel. nrs. Ik weet alleen niet of het al gebeurt door opnemen (fake gesprek uit o a Yemen !) of bij terugbellen Zie o a dat ook anderen er last van hebben https://www.google.nl/amp/s/www.stopdebankiers.com/88-0088-telefoonnummer-is-zelfde-als-088-nummer/amp/
Dit is hoe dan ook corrupt gedrag waarbij de provider van de beller actief dan wel passief betrokken is. Kan zo'n provider niet buitengesloten worden ?
m v g, Peter
Reputatie 5
Badge +12
Behalve door eigen toedoen kan het ook gebeuren d m v onbekende tel. nrs. Ik weet alleen niet of het al gebeurt door opnemen (fake gesprek uit o a Yemen !) of bij terugbellen Zie o a dat ook anderen er last van hebben https://www.google.nl/amp/s/www.stopdebankiers.com/88-0088-telefoonnummer-is-zelfde-als-088-nummer/amp/
Dit is hoe dan ook corrupt gedrag waarbij de provider van de beller actief dan wel passief betrokken is. Kan zo'n provider niet buitengesloten worden ?
m v g, Peter

Dit kan inderdaad gebeuren Peter! Dan is het aan te raden om deze gesprekken niet op te nemen en de telefoonnummers te blokkeren. Meer hierover lees je in deze blog.
Bedankt Wietske, het is dus niet nieuw. De vraag blijft of het niet te bestrijden is, op z'n simpelst al door op scherm te melden uit welk land dit komt. Een andere vraag is hoe deze kosten worden afgehandeld, i c in hoeverre is de provider daar betrokken bij het innen van de extra kosten. Vandaaruit is mogelijk een tegenmaatregel of enig soort juridische stap te bedenken.
Enig idee of zoiets kan werken ?
m. v. g
Reputatie 5
Badge +12
Bedankt voor het delen van de goede ideeën! Op dit moment wordt aan de hand van het netnummer al getoond uit welk land het nummer komt waarmee wordt gebeld. Wat betreft jouw andere vraag: in principe vergoeden wij de gemaakte kosten door Wangiri fraude niet.
Hallo Wietske,
het gaat me in 1e instantie niet om de kostenvergoeding, maar om de logica van de doorgeefconstructie. Als ik een provider in goed vertrouwen machtig tot het innen van (door mij gemaakte ) telefoonkosten en er tussen provider hier en daar een doorgeefregeling (? in principe voor pure telefoonkosten) bestaat heb ik nergens hun klant gemachtigd tekefoon- of bijkomende kosten in rekening te brengen. Er zit dus een constructiefout in het proces.
Hier wordt bij gebruik van een betaalnummer de beller gewaarschuwd dat er extra kosten zijn. Daar kan een fraudeur via een twijfelachtig proces (zonder waarschuwing!) ongemachtigd vrijelijk graaien in andermans bankrekening.
Lijkt me dus logisch om het proces aan te passen qua automatisering. De provider daar is op de hoogte van nummers waaraan hoge kosten vastzitten en kan dit dus softwarematig implementeren. Dus kan er naar de provider hier een signaal gaan dat er een dure lijn aankomt. Als die dat aan de klant doorgeeft zal die het gesprek weigeren.
Hierbij zijn juridische aspecten niet eens meegenomen.

m. v. g
Reputatie 6
Badge +4
Hoi p.ruygrok.

Je bent bij het aangaan van het abonnement akkoord gegaan met de voorwaarden. Bijvoorbeeld bij de algemene voorwaarden van 2017 staat bij artikel 5.

"Je bent zelf verantwoordelijk voor alle kosten die met jouw abonnement worden gemaakt."

Probleem met Wangiri-fraude is, je kunt er op meerdere locaties informatie over vinden, deze vervelende telefoontjes worden gepleegd in het buitenland en ze wisselen vaak van nummer waardoor het voor een provider moeilijk is daar tegen op te treden.

De opties voor jou als eindgebruiker,

1.) Het onbekende nummer te blokkeren in je telefoon.
2.) Een nieuw nummer aanvragen.

Vraag je / heb je een nieuw nummer dan komt je oude nummer bovenop de plank op een stapel te liggen. Minimaal blijft dit zo voor een half jaar om af te koelen, dit om oude contacten te laten verdwijnen.
Reputatie 5
Badge +7
Hi p.ruygrok, bij het aangaan van het abonnement ben je akkoord gegaan met onze algemene voorwaarden. In deze voorwaarden is te lezen dat je ook akkoord gaat met het betalen van extra kosten als deze worden gemaakt op het telefoonnummer. Wangiri fraude is en blijft een lastig onderwerp. Dit doordat het door ons niet te onderscheppen is. Vaak wordt je gebeld vanaf een buitenlands telefoonnummer dat voordat er onderzoek naar gedaan kan worden alweer uit de lucht is. Zoals mijn collega Wietske al aangaf is het daarom aan te raden om buitenlandse telefoonnummers die je niet kent niet op te nemen en zeker niet terug te bellen.
Hallo Snoeshaantje en Jill,
ik zou over jullie opinie een mooie parabel kunnen maken, maar zal dat niet doen.
Inderdaad heb ik BEN gemachtigd voor telefoonkosten - ik heb niet de andere provider en al helemaal niet die frauderende klant gemachtigd [direct noch indirect, wat "in principe " had gekund]. Blijkbaar "machtigen" providers elkaar door ongecontroleerd protocollen door te laten. Iets dergelijks geldt voor fraudeur en diens provider.
Door dit lek in de procedure kan de fraudeur dus een dure incassolijn inpluggen zonder dat er kennelijk enig zicht op bestaat. En dan komen jullie met de oplossing - de klant-ontvanger moet niet zo stom zijn om terug te bellen...hij moet erop verdacht zijn geplunderd te worden, nog wel zonder machtiging. Die verlenen jullie weliswaar ongewild door dat automatische ongecontroleerde doorgeefproces, dat nergens voorziet in enige vorm van waarschuwing dat er een "dure lijn" in aantocht is. Nogal een bizarre juridische situatie - alleen de klant is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van een proces waar hij/zij volledig buiten staat. Doe iets aan die procesgang !
Het enige wat er nu vvor de klant aan te doen is - ga over op VOIP of bv bellen via Whatsapp, Telegram of Google app. etc., want van bekenden hoef je geen narigheid te verwachten ....toch ?
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Snoeshaantje en Jill,
ik zou over jullie opinie een mooie parabel kunnen maken, maar zal dat niet doen.
---

Dat is jammer, ik had gehoopt dat je dit samen met een slagroomtaart zou opsturen. Maar dan is er ook nog Wietske.🙂 Dus doe maar meteen naar ook webcare
Mijn adres heb je? 😀

De rest van je verhaal begrijp ik niet echt. Hoe moet een provider weten of je bijvoorbeeld terugbelt naar een familielid in dat land? Vanwege privacy mag dit niet eens.

Het probleem ligt vooral bij het terugbellen.

De telefoon gaat 1 keer bij je over, jij belt terug dus van inpluggen is geen sprake

Wanneer jij terugbelt heb jij het initiatief genomen en ben jij verantwoordelijk.
Er zijn echt talloze voorbeelden van valkuilen, niet alleen via belgedrag.
Spammail van een Afrikaanse prins, je hebt een prijs gewonnen..

want van bekenden hoef je geen narigheid te verwachten ....toch ?
--

Ook daar zijn minder leuke voorbeelden van te geven.

Oplettendheid is het belangrijkste na de slagroomtaart, alhoewel.😉
Hallo beiden,
er is een stuk naar de 2e Kamer (ook in .pdf) dat ik eerst wil doornemen alvorens nader commentaar te leveren.
Voorlopig vind ik wel dat de provider tekortschiet qua zorgplicht, ook al zou de klant akkoord zijn gegaan met extra kosten boven de pure telefoonkosten (al is daar niet om gevraagd !!). Op z'n simpelst is het zo dat de kosten van de verbinding hier bekend zijn (per tijd), Evenzo kunnen/moeten de kosten van de andere provider voor een normale gesprekslijn bekend zijn. De normale kosten per tik zijn dus als referentie bekend. Als deze, zeg, meer dan 2á5 % (valutavariatie) afwijken zijn er dus evident extra kosten. Als er geen bijgezonden 'acceptcode'is zou de provider de verbinding in de wacht kunnen zetten en de klant informeren over de extra kosten.
Een andere optie is dat de klant eerst de optie tot extra kosten , al dan niet via contact met beller, accoordeert (code) voordat de extra kosten mogen lopen. In wezen ook qua software een vrij simpele methode (Als de andere provider dit niet pruimt dan ook geen verbinding)
Ik herinner me nog van vroeger een buitenland operator die vroeg" do jou accept the costs of a collect call " - hier was dus wel sprake van een zorgplicht - kennelijk zijn de tijden veranderd, en niet alleen voor de banken
Reputatie 3
Badge +2
Hoi p.ruygrok,

Bedankt voor beide tips! Ik ga dit zeker doorzetten zodat hier in de toekomst naar gekeken kan worden. Voor nu blijft het zo dat de kosten niet voorkomen kunnen worden.

Reageer