[Info] Hoe zet ik mijn Dataroaming aan/uit?

  • 6 July 2016
  • 12 reacties
  • 15293 keer bekeken

Reputatie 4
  • Administrator
  • 0 reacties

 

Wil je geen mobiel internet gebruiken of alleen gebruikmaken van wifi? Dan adviseer ik je om je toegang tot mobiel internet uit te zetten om onverwachte kosten te voorkomen. Wil je juist wel gebruik maken van internet in het buitenland? Dan leg ik je hieronder uit hoe je in beide gevallen het toestel kunt instellen. Op mijn blog kun je nog meer handige tips vinden over het gebruik van je mobiele telefoon in het buitenland.

 

Dataroaming op een iPhone

Zo zet je dataroaming aan op een iPhone:

· Open de ‘Instellingen’-app van je telefoon.

· Ga naar ‘Mobiel netwerk’.

· Druk op ‘Opties mobiele data’.

· Naast ‘Dataroaming’ staat een slider. Schuif die naar rechts.

 

Lukt het ook daarna niet om mobiel te internetten? Kijk dan of je telefoon verbinding heeft met een mobiel netwerk. In sommige landen is er geen landelijke dekking of is het bereik minder goed. Het kan dan zo zijn dat je telefoon geen verbinding kan maken met een lokaal netwerk.

 

Dataroaming op een Android-telefoon

Dataroaming aanzetten op een Android-telefoon:

· Ga naar het instellingenmenu van je smartphone.

· Tik op ‘Verbindingen’.

· Druk op ‘Mobiele netwerken’.

· Naast ‘Roaming’ staat een slider. Schuif deze naar rechts.

 

Er zijn veel verschillende Android-versies. Het kan daarom zo zijn dat het op jouw telefoon nét iets anders werkt.


12 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Heel erg handig, zo voorkom je dat je onopgemerkt kosten maakt wanneer je de grens over gaat en je de dataverbinding niet uitgezet hebt! Zo blijf je bewust 🙂
Hoi Ben,
vraagje, bij een vorige aanbieder redde ik het niet met alleen de data-roaming uitzetten op mijn mobiel. Ondanks dat ik alles mobiel had geblokkeerd, kreeg ik toch nog een rekening voor internet in het buitenland buiten europa. Zij adviseerden mij om ook het internet bij de provider volledig uit te zetten, zo weet je zeker dat de provider niks in rekening kan brengen. Hoe gaat Ben daar mee om? Graag wil ik aangeven dat ik voor een paar weken buiten Europa geen internet kan gebruiken, zodat ik geen onverwachte kosten krijg. Tot nu toe zie ik alleen dat ik een limiet kan instellen van 60 euro. Hoe kan ik het volledig uitzetten?

Alvast bedankt voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Ben,
vraagje, bij een vorige aanbieder redde ik het niet met alleen de data-roaming uitzetten op mijn mobiel. Ondanks dat ik alles mobiel had geblokkeerd, kreeg ik toch nog een rekening voor internet in het buitenland buiten europa. Zij adviseerden mij om ook het internet bij de provider volledig uit te zetten, zo weet je zeker dat de provider niks in rekening kan brengen. Hoe gaat Ben daar mee om? Graag wil ik aangeven dat ik voor een paar weken buiten Europa geen internet kan gebruiken, zodat ik geen onverwachte kosten krijg. Tot nu toe zie ik alleen dat ik een limiet kan instellen van 60 euro. Hoe kan ik het volledig uitzetten?

Alvast bedankt voor de hulp.


Oh jeetje m.v.deruiter0, ik kan me goed voorstellen dat je hier behoorlijk van geschrokken bent! Niemand zit immers te wachten op extra kosten. Ik kan je gerust stellen, als jij in je mobiele telefoon de roaming en je mobiele gegevens uitzet kan er absoluut geen mobiele data worden verbruikt, waar je ook bent in de wereld. Het is voor ons mogelijk om jouw internet helemaal te blokkeren maar ik raad je aan om dit pas aan te vragen op het moment dat jij vertrekt, anders kun jij namelijk helemaal niet meer rond surfen op het wereldwijde web en dat is natuurlijk onhandig! Ga jij voor een langere periode de grens over en verblijf jij in 1 land? Dan is mijn advies om lokaal een prepaid kaartje aan te schaffen, je kunt dan bellen en internetten tegen het lokale tarief 😉
Hoi Rox,
ideaal dat ik het volledig kan laten blokkeren. Hoe/waar kan ik dat precies instellen? Ik zou het namelijk wel fijn vinden om mijn internet (tijdelijk) echt volledig uit te zetten bij Ben, omdat ik het de vorige keer niet redde met mijn mobiele instellingen.

groetjes
Reputatie 4
Badge +4
Hallo M.V.DeruiterO

Lees dit stukje nogeens.

Het is voor ons mogelijk om jouw internet helemaal te blokkeren maar ik raad je aan om dit pas aan te vragen op het moment dat jij vertrekt, anders kun jij namelijk helemaal niet meer rond surfen op het wereldwijde web en dat is natuurlijk onhandig!

Jij vraagt het aan, Ben zorgt ervoor. Dus bijvoorbeeld via dit topic
Ik heb standaard data-roaming uitstaan, maar verleden jaar toch een rekening voor data gebruik in Turkije. Nou was het bedrag niet erg hoog, maar dacht dat gaan we dit jaar anders doen. Nu heb ik afgelopen juni via mobiel netwerk ook het mobiel data uitgezet. Ook steeds goed opgelet dat mijn WiFi het deed voor ik m’n telefoon gebruikte. En tot mijn verbazing staat er nu op mijn factuur van juni weer een bedrag van € 0,02 vanwege mobiel data in Turkije. Hoe is dit mogelijk?
Ik ga al sinds jaren naar Turkije op vakantie en pas sinds verleden jaar krijg ik wanneer ik daar ben geweest een kleine rekening voor de data.
kan iemand mij uitleggen hoe dit mogelijk is? Ik heb trouwens een iphone

met vriendelijke groet,

anna
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb standaard data-roaming uitstaan, maar verleden jaar toch een rekening voor data gebruik in Turkije. Nou was het bedrag niet erg hoog, maar dacht dat gaan we dit jaar anders doen. Nu heb ik afgelopen juni via mobiel netwerk ook het mobiel data uitgezet. Ook steeds goed opgelet dat mijn WiFi het deed voor ik m’n telefoon gebruikte. En tot mijn verbazing staat er nu op mijn factuur van juni weer een bedrag van € 0,02 vanwege mobiel data in Turkije. Hoe is dit mogelijk?
Ik ga al sinds jaren naar Turkije op vakantie en pas sinds verleden jaar krijg ik wanneer ik daar ben geweest een kleine rekening voor de data.
kan iemand mij uitleggen hoe dit mogelijk is? Ik heb trouwens een iphone

met vriendelijke groet,

anna


Hoi Anna,

Wat vervelend dat jij dit sinds verleden jaar ervaart. Wanneer heb jij je mobiele gegevens uitgezet? Het lijkt er namelijk op dat je dit pas in Turkije hebt gedaan waardoor je toestel toch op zoek is geweest naar een data netwerk om mee te kunnen verbinden. Als je je mobiele gegevens in Nederland al uitzet voor vertrek, zul je hier geen last meer van ondervinden 🙂
Ik zet m’n mobiele gegevens altijd al op Schiphol voordat ik in het vliegtuig stap al uit. De laatste keer was dat op 1-6. Volgens mijn rekening heeft mijn telefoon op 2-6, 3-6, 4-6, 5-6 en op 7-6 contact gezocht en dan ook nog op tijden dat m’n telefoon in het kluisje op de kamer ligt. Errug vreemd. Maar ga het in september weer opnieuw proberen
Reputatie 5
Badge +12
Mocht je inderdaad nog problemen ervaren laar het dan even weten. Ik wens je voor nu alvast een hele fijne vakantie toe!
Goedendag,

toch nog even een reactie van mijn kant.
ik ben van 25-9 t/m 9-10 weer naar Turkije geweest en heb net als verleden keer al op Schiphol mijn mobiele data uitgezet en in het hotel op WiFi aangesloten. De geheel 2 weken heb ik geen wijziging gehad in mijn mobiele data.
En wat schets mijn verbazing? Ik krijg op de rekenoverzichten van september en oktober weer te zien dat mijn telefoon contact heeft gehad met internet. De data zijn: 26-9, 29-9, 30-9, 3-10, 4-10, 5-10, 7-10, 8-10 en 9-10. Over de dagen 8-10 en 9-10 wordt er op de rekening van oktober € 0,05 totaal in rekening gebracht.
nu gaat het mij nog niet eens om het bedrag maar blijf ik met de vraag zitten; hoe is het mogelijk dat het mobiele data al die tijd uit staat maar dat ik toch geregistreerd wordt met internet verbruik?

met vriendelijke groet,
Anita Krommenhoek
Reputatie 5
Badge +9
Goedendag,

toch nog even een reactie van mijn kant.
ik ben van 25-9 t/m 9-10 weer naar Turkije geweest en heb net als verleden keer al op Schiphol mijn mobiele data uitgezet en in het hotel op WiFi aangesloten. De geheel 2 weken heb ik geen wijziging gehad in mijn mobiele data.
En wat schets mijn verbazing? Ik krijg op de rekenoverzichten van september en oktober weer te zien dat mijn telefoon contact heeft gehad met internet. De data zijn: 26-9, 29-9, 30-9, 3-10, 4-10, 5-10, 7-10, 8-10 en 9-10. Over de dagen 8-10 en 9-10 wordt er op de rekening van oktober € 0,05 totaal in rekening gebracht.
nu gaat het mij nog niet eens om het bedrag maar blijf ik met de vraag zitten; hoe is het mogelijk dat het mobiele data al die tijd uit staat maar dat ik toch geregistreerd wordt met internet verbruik?

met vriendelijke groet,
Anita Krommenhoek


Hi Anita. Ik kan me goed voorstellen dat je hier vraagtekens bij hebt. Wanneer je mobiele data uitstaat is het ook erg belangrijk om dataroaming uit te zetten . Hierbij blokkeer je ieder doorkomen signaal wanneer je extra kosten in het buitenland wilt voorkomen.
Hallo ik heb hetzelfde probleem ervaren vorig jaar in Amerika, je zet mobiele data uit op Schiphol, je zet data roaming uit. En toch krijg je nog kosten, omdat je telefoon op de achtergrond toch blijft werken. Na veel zoeken op internet blijkt dit dus te liggen aan 3G/4G. Alle providers zeggen dat dit niet kan, maar toch is het zo. Pas als je schakel 3G/4G op uit zet dan kan hij niet meer zoeken op de achtergrond en heb je geen kosten meer. Dus data roaming uit , mobiele data uit en schakel 4G uit. Ik heb de eerste dagen dus kosten gehad en toen ik 4G uitschakelde geen kosten meer. Dit jaar cruise naar Rusland dus daar moer ik hetzelfde gaan doen. Anders hoge kosten, via satelliet aan boord cruise.

Reageer