Skip to main content

Ik heb gemerkt dat er veel vraag was naar de beschikbaarheid van eSIM en ik heb goed nieuws: eSIM is vanaf nu beschikbaar!

 

Wat is eSIM eigenlijk precies? eSIM staat voor embedded SIM en is een digitale simkaart op je telefoon. Je downloadt ’m makkelijk met een QR-code en hebt dus geen fysieke simkaart meer nodig. Goed om te weten: vanaf dinsdag 17 december 2024 is eSIM ook beschikbaar voor nieuwe klanten.
 


Wat zijn de voordelen van eSIM?

  • Je kunt kiezen voor dual-sim, waarmee je op twee nummers bereikbaar bent. Zo kun je bijvoorbeeld werk en privé scheiden.
  • Fabrikanten hoeven straks in een telefoon geen ruimte meer over te houden voor een plastic simkaart.
  • Het is beter voor de planeet door minder plasticproductie.

 

eSIM bestellen en activeren, zo werkt het
 

eSIM selecteer je eenvoudig tijdens het bestellen of verlengen van je abonnement. Je ontvangt vervolgens instructies hoe je de eSIM op je telefoon installeert.

Ben je al klant en wil je je huidige simkaart inruilen voor een eSIM? Volg dan onderstaande stappen.

Als je huidige simkaart werkt:

  1. Zorg ervoor dat je huidige actieve simkaart nog in je telefoon zit.
  2. Log in op Ik Ben of de Ben app.
  3. Ga in het menu naar Instellingen -> Simkaart -> eSim aanvragen en volg de stappen.
  4. Ga vervolgens naar je mailbox en scan de QR code die je per e-mail hebt ontvangen. Doe dit met de telefoon waarop je de eSIM wil installeren.

Als je huidige simkaart is geblokkeerd:

Is je huidige simkaart geblokkeerd (bijv. vanwege verlies of diefstal) dan kan je eSIM alleen via mijn klantenservice laten activeren.

 

Veelgestelde vragen

Werkt eSIM op mijn telefoon?

eSIM werkt alleen op de nieuwste telefoons. Bekijk hier of eSIM werkt op jouw telefoon.

 

Wat kost eSIM?

Niks! eSIM is helemaal gratis.

 

Werkt WhatsApp ook met dual-sim?

Ik heb een oplossing voor je. WhatsApp ondersteunt het gebruik van twee mobiele nummers op één WhatsApp-account niet. Maar als je op je dual-simtelefoon ook de WhatsApp Business app installeert, dan kun je met beide nummers op één telefoon appjes sturen en ontvangen.


Kijk ook altijd op mijn website voor alle ins en outs: www.ben.nl/esim.

Ik wil een esim voor mijn smartwatch. Nou wordt mij verteld dat dit niet kan bij Ben, maar met een telefoon waar ik de simkaart in kan omzetten naar esim en een qr-code van Ben moet het toch kunnen?


Hoi @AK1! Wil je jouw Ben nummer gebruiken op jouw smart watch en telefoon, dan is het helaas echt niet mogelijk. Jouw Ben abonnement kan maar op 1 toestel actief zijn, omdat Ben geen duo simkaart aanbiedt. 

 

Daarnaast heb je voor een smart watch een multisim nodig, ook deze biedt Ben niet aan.

 

Meer infoformatie hierover kan je lezen op: mogelijkheden Ben simkaart


Ik wil een apart nummer voor de smartwatch. Dat hoeft niet dezelfde te zijn als die ik op mijn telefoon heb. Ik wil dus eigenlijk een tweede simkaart omzetten naar een esim voor op mijn smartwatch zodat deze zelfstandig van het mobiele netwerk gebruik kan maken. De vraag is of dit mogelijk is als je de simkaart eerst in je mobiel doet in het tweede slot daarvoor, dan een verzoek indiend om deze om te zetten naar een esim en deze dan middels de qr code gaat gebruiken voor je smartwatch.


Hoi @AK1 Dat is niet mogelijk, hiervoor moet jij dus een tweede actieve Ben simkaart hebben. Je kan een maandelijkse sim only bestellen voor jouw smart watch, nadat jij de nieuwe simkaart met een nieuw 06-nummer ontvangen hebt kan jij hierop weer een eSIM aanvragen. Let wel op, wij kunnen niet garanderen dat jouw Smart Watch ook met zekerheid zal werken omdat onze abonementen eigenlijk gemaakt zijn voor telefoons. Vandaar mijn advies om eerst te beginnen met een maandelijkse sim only abonnement, deze kan jij dan snel weer opzeggen als dit nodig is.  Je mag je bestelling plaatsen via  0800  246 2468 


Ik heb een vraag over de eSIM. Ik heb vorige week de eSIM geactiveerd.

Het is alleen niet mogelijk om een persoonlijke hotspot aan te maken, wat onhandig is. Daarnaast valt het op dat linksboven vermeld staat dat er geen service is. Ik kan dus ook niet zien hoe goed of slecht mijn verbinding is en of ik met 4G of 5G verbonden ben. Bij de instellingen van mobiel netwerk zie ik ook niets terug over het mobiele telefoonabonnement.

Ik heb een iPhone SE 2022.

Graag hoor ik wat ik hier aan kan doen. Hieronder de instellingen van de eSIM.

Alvast bedankt voor uw reactie.

 


Hoi @AK1 Dat is niet mogelijk, hiervoor moet jij dus een tweede actieve Ben simkaart hebben. Je kan een maandelijkse sim only bestellen voor jouw smart watch, nadat jij de nieuwe simkaart met een nieuw 06-nummer ontvangen hebt kan jij hierop weer een eSIM aanvragen. Let wel op, wij kunnen niet garanderen dat jouw Smart Watch ook met zekerheid zal werken omdat onze abonementen eigenlijk gemaakt zijn voor telefoons. Vandaar mijn advies om eerst te beginnen met een maandelijkse sim only abonnement, deze kan jij dan snel weer opzeggen als dit nodig is.  Je mag je bestelling plaatsen via  0800  246 2468 

Ik heb hey uitgeprobeerd en het werkt goed. Ik heb de sim-kaart in mijn mobiel gedaan en een omzetting naar een esim aangevraagd. Ik heb de qr-code toen gebruikt om de esim op mijn smartwatch (Samsung Galaxy Watch 6 classic LTE) te activeren. Dit is gelukt mijn smartwatch heeft nu zijn eigen mobiele nummer en gebruikt het mobiele netwerk om verbinding te maken met mijn telefoon als er geen wifi of bluetooth is. 


Hoi @AK1 Dat is niet mogelijk, hiervoor moet jij dus een tweede actieve Ben simkaart hebben. Je kan een maandelijkse sim only bestellen voor jouw smart watch, nadat jij de nieuwe simkaart met een nieuw 06-nummer ontvangen hebt kan jij hierop weer een eSIM aanvragen. Let wel op, wij kunnen niet garanderen dat jouw Smart Watch ook met zekerheid zal werken omdat onze abonementen eigenlijk gemaakt zijn voor telefoons. Vandaar mijn advies om eerst te beginnen met een maandelijkse sim only abonnement, deze kan jij dan snel weer opzeggen als dit nodig is.  Je mag je bestelling plaatsen via  0800  246 2468 

Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt goed. Ik heb de sim-kaart in mijn mobiel gedaan en een omzetting naar een esim aangevraagd. Ik heb de qr-code toen gebruikt om de esim op mijn smartwatch (Samsung Galaxy Watch 6 classic LTE) te activeren. Dit is gelukt mijn smartwatch heeft nu zijn eigen mobiele nummer en gebruikt het mobiele netwerk om verbinding te maken met mijn telefoon als er geen wifi of bluetooth is. 

 


Hoi @Mandala! Goed van jou om gelijk contact hierover op te nemen. Helaas kan ik niet de APN-instellingen zien. Het belangrijk dat deze goed staan. Stappen om de juiste APN-instellingen in te stellen kan je vinden op toestelhulp.


Fijn om te lezen dat het gelukt is @AK1!


Hoi @Mandala! Goed van jou om gelijk contact hierover op te nemen. Helaas kan ik niet de APN-instellingen zien. Het belangrijk dat deze goed staan. Stappen om de juiste APN-instellingen in te stellen kan je vinden op toestelhulp.

Dank je voor je berichtje Evelien.

Ik heb de volgende instellingen (is ook besproken met de klantenservice)

 


Gisterenavond kwam ik dit topic tegen bij de collega’s van Odido: https://community.odido.nl/netwerk-en-verbinding-559/geen-4g-5g-symbool-of-odido-netwerk-te-zien-na-activatie-esim-364231

Naar aanleiding hiervan heb ik de esim verwijderd en een nieuwe esim aangevraagd via de Ben app. Deze kon ik echter niet activeren, omdat ik geen sms kon ontvangen. Vanochtend daarom gebeld met de klantenservice. De dame aan de lijn gaf aan dat het esim profiel nog niet was geinstalleerd.
Ze heeft toen voorgesteld om de gisteren aangemaakte esim te verwijderen en een nieuwe esim aan te maken (tip: als het kan, bel met een andere telefoon want je kunt natuurlijk niet meer bellen als je de esim verwijderd)

Toen teruggebeld met een andere telefoon en de klantenservice heeft de nieuwe esim geactiveerd.
Vervolgens via de QR code de esim gedownload en dit maal werkt alles wel. Kan dus weer sms’en en zelfs een persoonlijke hotspot aanmaken.

Dus mijn tip als je problemen hebt met je esim: bel met de klantenservice en vraag of zij er 1 kunnen aanmaken én activeren. Dit bleek voor mij de oplossing!

 

 


Hartelijk dank voor jouw feedback @Mandala 


can we share eSIM between apple watch and Android phone?

to be used once at each time.


UPDATE: Sinds gisteren kunnen ook nieuwe klanten gebruikmaken van eSIM.


Jason, can you confirm eSim option I confirm is useful, and working fine, but MultiSIM which is required to have Apple Watch working without phone is not supported!


Hi ​@dinistic  It's not possible to use MultiSIM, sorry! Please check our online website:  https://www.ben.nl/service/telefoon-garantie-simkaart/vervangende-simkaart/biedt-ben-ook-multisim-aan-voor


Reageer