Beantwoord

aanvraag geweigerd i.v.m kredietwaardigheid

  • 17 January 2022
  • 7 reacties
  • 551 keer bekeken

Beste Ben,

Vorige week heb ik geprobeerd om mijn abonnement te verlengen.

Op zich ging alles goed totdat ik van Belsimppel de e-mail kreeg dat mijn aan vraag was geweigerd.

Verder zonder uitleg maar wel met een hint dat waarschijnlijk de kredietwaardigheid het probleem was.

 

Mijn eerste reactie was WTF!! ik ben al 2 jaar lang abonnee zonder problemen. Mijn huidige situatie is exact het zelfde als 2 jaar geleden toen ik een abonnement afsloot onder precies dezelfde voorwaarden als ik nu wou.

De tweede reactie was om even te kijken bij het BKR ook daar is niets vreemds te zien wat een weigering teweeg zou brengen.  Nu begrijp ik dat er gebruikt wordt van 3rde partijen die een check uitvoeren nu ben ik benieuwd wat daar dan uitkomt. Want een simpele google zoektopdracht geeft een legio aan criteria w.o de buurt/ postcode. eerdere betalingsachterstanden op het adres enz.. Nu vind ik het sowieso vreemd dat er drie bedrijven zijn waar ik geen weet van had een beslissing over mij nemen en dat ik ge uitkomst niet weet. En als ik dit wil weten ik actie moet ondernemen en bij alle drie mijn gegevens moet opvragen.

Dat moet makkelijker kunnen lijkt mij. Bij deze hoe kom ik er achter wat of waar het probleem ligt?

 

icon

Beste antwoord door Merve 18 January 2022, 10:04

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @rvsabben! Ik kan me zeker voorstellen dat je wilt weten waardoor de bestelling niet is goedgekeurd. Ik kan dit voor je laten uitzoeken. Hiervoor heb ik natuurlijk jouw gegevens nodig. Zou je mij in een privébericht jouw mobiele nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN kunnen doorgeven? Dan ga ik graag hiermee aan de slag.

Beste Ben medewerker tot op heden heb ik nog niets gehoord over mijn weigering.

Inmiddels heb ik het formulier m.b.t aanvraag  inzage kredietweigering ingevuld en opgestuurd.

Tevens de email ontvangen dat BEN alles in goede order ontvangen had en binnen 5 werkdagen zou reageren (leuk detail op het formulier staat ong. 4 weken en in een vervolg mail staat dit ook). Inmiddels zijn we 3 weken verder en heb ik nog niets gehoord. Tenminste niet zoals in de mail en op het formulier beschreven staat. Wel heb ik inmiddels  3 standaard  mailtjes gehad over de eventuele reden waarom. Het vreemde is ook dat de privé berichten met Merve verdwenen zijn. Dus ….. hoe staat het met  dit onderzoek.

 

Reputatie 2
Badge +1

Hi @rvsabben, bedankt voor je berichtje.

Ik ben er direct ingedoken en ik zie dat je gisterochtend een e-mail ontvangen hebt met de reden van de afwijzing voor jouw kredietaanvraag. Sorry dat het zo lang geduurd heeft. 

Kan je hier wat mee? Zo niet, hoor ik het graag van je! 

 

Beste Sharia,

Dat klopt maar dit is gewoon een standaard mail waar BEN aangeeft dat ze hebben gekeken bij het BKR. Deze heb ik inmiddels 2 of 3 keer ontvangen. Maar ik heb ook het formulier Ben reden tot afwijzing abonnement ingevuld en opgestuurd. Hier heb ik een bevestiging van ontvangen en op 27 januari de bevestiging dat jullie ermee aan de slag gingen. Nu neem ik aan dat als je een speciaal formulier in moet vullen je wel wat meer duidelijkheid krijgt dan we hebben bij het BKR gecheckt.

Mij is nu dus nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak is van de weigering. Want als ik bij het BKR kijk zie ik niet een reden waardoor ik blijkbaar een telefoon met abo niet kan betalen. Zeker gezien ik de afgelopen 2 jaar dit bij jullie heb gedaan? En toen was het geen probleem. 

Dus nu snap ik niet wat er nu anders is en krijg blijkbaar ook geen inzicht in het hoe en waarom ik wordt afgewezen.

Reputatie 2
Badge +1

Hi @rvsabben, sorry voor het lange wachten. 

Zoals aangegeven in de mail gaat het dus niet om een negatieve BKR registratie maar de inkomsten- en lastentoets. Hiermee wordt gemeten of er voldoende draagkracht is voor dergelijke lening. Helaas is op basis van deze gegevens gebleken dat je hiervoor op het moment niet in aanmerking komt, omdat er niet voldoende kredietruimte is. 

Hopelijk is het zo wat duidelijker. 

Hou Sharia,

Bedankt voor je reactie. 

Inderdaad ging het om de inkomsten en lasten test (ITL) en niet een check bij het BKR mijn fout.

 

Het vervelende is dat ik nergens kan inzien wat een ITL inhoudt en wat er waar en door wie er gecheckt wordt. Aangezien dat ik twee jaar geleden via dezelfde voorwaarden wel een contract heb gekregen verbaasd het me dat er nu een weigering is. Zeker als je meeneemt dat er de afgelopen 2 jaar geen problemen waren met afbetalen. Mijn vragen zijn dan ook hoe vind ik uit wat er uit een ITL naar boven komt. En waarom het nu ineens wel een probleem is en 2 jaar geleden niet?

Reputatie 2
Badge +1

Hi @rvsabben 

In het volgende artikel lees je alles wat je moet weten over het toestelkrediet en dus ook de inkomens- en lastentoets (ILT).

Waarom dit nu niet geaccepteerd is en twee jaar geleden wel heeft te maken met de inflatie en de hoogte van het krediet uiteraard. 

Het is op het moment dus niet mogelijk een krediet aan je te verstrekken. Een eenmalige betaling is dan ook vereist. 

Reageer