Beantwoord

Ik word gebeld door onbekende mensen

  • 10 March 2021
  • 19 reacties
  • 352 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Beste,

 

De laatste tijd word ik door onbekende mensen gebeld, met de mededeling dat ze een oproep van mij zouden hebben gemist. Als ik in de oproepgeschiedenis terugkijk, staat er geen oproep naar die telefoonnummers. Hoe kan dat? Sterker nog, hoe kom ik er vanaf?

 

Groet,

R.

icon

Beste antwoord door Jolijn 25 March 2021, 09:46

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hoi! Wat vervelend dat je overlast ervaart. Ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe je hier van af komt. Helaas bestaat er geen manier om hier geheel van af te komen omdat je niet weet waar dit vandaan komt. Ik adviseer je om allereerst in het '’bel-me-niet register'’ te kijken. Verder kun je een aantal voorbeelden noteren (wel opnemen), dan kunnen wij een onderzoek starten. 

Hoi Merve,

Dank voor jouw reactie.

Is het niet bekend bij BEN, of het vaker voorkomt en wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik wordt zowel door particulieren gebeld (zij claimen dan een oproep van mij te hebben gemist, terwijl ik niet heb gebeld) en soms door buitenlandse bedrijven die het een en ander proberen te verkopen. Wat betreft de eerste groep: als ik het niet ben die gebeld heeft, zou het kunnen betekenen dat iemand anders mijn nummer gebruikt. Maar HOE kan dat?

Ik heb me sinds 2016 bij bel-me-niet register aangemeld.

Groet,

R.

Reputatie 5
Badge +6

Hoi! Ik heb het voor je nagevraagd. Mijn collega gaf inderdaad aan dat het wel eens is voorgekomen. Dit moet ik doorzetten met jouw gegevens zodat ze het voor je kunnen uitzoeken. Zou je in een privébericht jouw mobiele nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN kunnen doorgeven? Dan ga ik meteen aan de slag voor jou. 

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Urbanized,

Helaas hebben wij geen bericht meer van je ontvangen. Ik zal daarom voor nu deze reactie als antwoord aangeven op dit topic, maar mocht je dit toch nog verder willen laten onderzoeken bij ons, kun je nog steeds je gegevens naar onze inbox sturen. Ik wens je een fijne dag toe!

Excuses voor het later reageren. Ik zal mijn gegevens per pb doen toesturen.

 

Aanvulling: kan geen privebericht sturen. Krijg de volgende melding: “ Deze gebruiker kan alleen berichten ontvangen van mensen die hij of zij volgt. “

Heeft het zin om aangifte te doen bij de politie?

Reputatie 5
Badge +6

Ik denk niet dan de politie jou verder kan helpen. Via hier kun je een privébericht sturen. Dit moet niet persoonlijk naar mij maar naar onze hoofdaccount. 

Hallo Merve,

Ik krijg dit te zien op www.community.ben.nl/inbox/overview (zie bijlage). Waar moet ik een privebericht sturen?

 

 

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Urbanized,

Sorry voor de verwarring! Je kunt hiervoor dit profiel gebruiken: https://community.ben.nl/members/ben-moderators-1457. Als het goed is krijg je de mogelijkheid te zien om een PB te sturen als je bent ingelogd.

Reputatie 3
Badge +7

Goedemorgen @Urbanized!

Allereerst sorry dat het zo lang heeft geduurd voordat er een reactie komt op de gegevens die je naar ons hebt gestuurd. Ik heb je gegevens nagekeken, en ik zie geen opvallendheden die deze problemen zouden veroorzaken.

Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat het gaat om Caller ID spoofing. Iemand maakt dus ‘gebruik’ van jouw nummer door jouw nummer zichtbaar te maken als diegene iemand belt. Meer informatie hierover kun je hier lezen: https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/cybertip-spoofing-van-je-telefoonnummer/.

Helaas kunnen wij op dit moment dit niet tegen gaan, maar wij willen dit wel verder onderzoeken. Hiervoor zou ik je willen vragen om, als je in de toekomst wordt gebeld door iemand die gebeld zou zijn door jou, bij diegene te vragen hoe laat en wanneer zij zijn gebeld en of je hun nummer mag noteren. Je kunt dit dan via dezelfde privéberichten aan mij doorgeven, zodat wij dit verder kunnen onderzoeken.

Beste Jolyn,

Is het vaker voorgekomen bij BEN abonnees in het verleden? Zo ja, hoe is het opgelost. En aangezien het om spoofing gaat, lijkt mij een aangifte bij de politie wel op zn plaats. Hoe denkt jij erover?

 

Groeten,

 

U

Reputatie 3
Badge +7

Hi @Urbanized,

Het is iets wat bij meer providers voorkomt, maar helaas is hier nog geen oplossing voor. Mocht het zijn dat je voorbeelden in de toekomst krijgt zoals ik in het vorige bericht heb aangegeven, kunnen we wel verder onderzoeken of er iets opvallends te zien is.

Voor spoofing kun je voor zover ik weet ook aangifte doen, maar ook de Politie zal waarschijnlijk dan meer informatie nodig hebben. Ik durf je dit dus niet met zekerheid advies over te geven, maar de Politie zou hier wel meer advies over kunnen geven!

Hallo Jolijn,

 

Zie topicupdate in jouw inbox.

 

Groet,

 

Rachid.

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Urbanized!

Dank je wel voor het voorbeeld, wij kijken dit graag voor je na. Ik heb een onderzoek voor je uitgezet, als ik meer weet stuur ik je via een PB meer informatie hierover.

Vandaag was het weer raak. Zie verzonden privebericht.

Hoi Jolijn, ik heb nog geen reactie van jou of anderen mogen ontvangen. Wel kwam ik dit tegen op het internet:

 

https://www.ad.nl/tech/politie-waarschuwt-voor-nieuwe-vorm-van-oplichting-met-nederlandse-06-nummers~adf165ae/

Reputatie 2
Badge +1

Hi @Urbanized ik heb je zojuist een privéberichtje verzonden met wat meer informatie. 

Sinds deze week heb ook ik 2 belletjes gehad van mensen die ik zogenaamd heb gebeld. In mijn laatste belletjes staan deze personen niet. Hoe kan ik dit oplossen?

 

@Urbanized hoe ben jij hier destijds van afgekomen en heb je aangifte gedaan?

Vandaag bij mij weer raak. Vanaf een nederlands lijkend 06  (+316***721, maar dat is dus een onschuldig iemand) nummer komt een telefoontje en dat leest een robot iets voor over BSN nummer en high council. onzin spam dus. 

 

Ik hoop dan ben inzet om de voice spoofing van dit soort nummers te voorkomen. 

Reputatie 2
Badge +1

Hi @Maarten_  bedankt voor je berichtje onder dit artikel.
Helaas kan Ben hier niets aan doen omdat deze vorm van spoofing buiten het netwerk omgaat. Uiteraard is het vervelend dat jouw nummer hiermee wordt misbruikt.

Gelukkig worden er geen kosten in rekening gebracht wanneer criminelen gebruik maken van het nummer.
Voorbeelden kun je doorgeven aan de Fraudehelpdesk op
www.fraudehelpdesk.nl of via 088 - 7867372 . Met deze informatie zal er inderdaad zo spoedig mogelijk een oplossing zijn voor alle providers in Nederland. 

 

Reageer