Onterechte kosten buiten de EU

  • 19 February 2023
  • 3 reacties
  • 165 keer bekeken

Beste,

Het is me nu een paar keer overkomen dat Ben kosten in rekening brengt voor services buiten de EU waar ik GEEN gebruik van maak. Het gaat om de volgende services:
1.) Hoge kosten in rekening brengen voor MB’s, ondanks het feit dat zowel de instelling voor ROAMING en voor DATA op mijn telefoon zijn uitgeschakeld.

2.) Hoge kosten in rekening brengen voor het NIET opnemen van mijn telefoon als ik gebeld wordt.

Afgelopen Mei en December is het me ook al overkomen, maar deze Februari is voor mij de druppel. Mede omdat ik op jullie fora lees dat deze problemen vaak voorkomen!

Voor punt 1: Op jullie community wordt er veelvuldig geklaagd voor foutief in rekening gebrachte MB’s buiten de EU. Ook dit Tweakers artikel van 3 jaar geleden beschrijft precies het probleem waar ook ik last van heb. Het lijkt me een ontwerpfout van Ben en of de netwerkbeheerders dat er zomaar data wordt gebruikt om contact te maken met een telefoonpaal. Maar dat jullie niet de mogelijkheid geven om Data verbruik waar jullie klanten geen invloed op hebben uit te zetten(behalve het volledig uitzetten van de telefoon gedurende het buitenlandverblijf) is werkelijk schandalig. Het zou gewoon een optie moeten zijn in de app om dat verbruik uit te zetten. Nog erger is dat er door jullie afgerekend wordt in pakketjes van minimaal 0.1 Mb, wat betekend dat iedere keer als mijn telefoon contact maak met een telefoonpaal (en er dus een minimale hoeveelheid data van enkele kilobytes verbruikt wordt) er 34 cent in rekening wordt gebracht, iets wat meerdere keren per dag gebeurd.

Hoe hier precies de vork in de steel zit blijkt niet duidelijk uit het verhaal van Tweakers, maar dat de kosten voor deze matige netwerkinstellingen worden afgeschoven op de klant lijkt me moeilijk te verdedigen. Dat dit zo veel voorkomt bij een maatschappij die prat gaat op zijn “klantvriendelijkheid” rijmt niet.

Voor punt 2: Ben brengt 1,02 euro in rekening als je gebeld wordt buiten de EU, ook al neem je de telefoon NIET OP (even in caps om verwarring te voorkomen). Dit is een veel voorkomend probleem getuige de berichten in deze community alleen al (vb1, vb2, vb3). Steevast krijgen de klagers wel gelijk door de klantenservice, maar het is wel heel schrijnend dat dit nodig is om niet voor valse kosten te komen staan. Aangezien dit probleem bij jullie bekend is, en lang ook al, waarom wordt daar dan niks aan gedaan. Het lijkt wel alsof de instelling is “Iedereen die klaagt over onterechte kosten vergoeden we wel, maar van de rest troggelen we lekker die extra inkomsten af”. Dat lijkt me niet iets wat past bij de filosofie van ben.

Voor alle ben klanten die dit lezen, klaag vooral, want anders krijg je je geld niet terug. En voor de klantenservicemedewerker die dit leest, ik zie heus dat jullie mensen goed helpen op dit forum, waarvoor dank. Wat ik nu eigenlijk wil vragen is of dit bericht doorgeschoven kan worden naar iemand die het beleid op deze vlakken voert, om eens te horen wat er wringt.

Roaming kosten forum: https://community.ben.nl/buitenland-76/kosten-in-marokko-terwijl-roaming-uit-staat-22619

Tweakers artikel: https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

foutieve kosten voor bellen zonder op te nemen community:

https://community.ben.nl/buitenland-76/kosten-gerekend-gemiste-oproep-buitenland-21796

https://community.ben.nl/buitenland-76/onterechte-buitenlandse-kosten-23816

https://community.ben.nl/buitenland-76/hoe-kan-ik-voorkomen-dat-ik-kosten-krijg-voor-onbeantwoorde-telefoontjes-in-het-buitenland-23786

Fatima 1 jaar geleden

Hoi @jasper.hoevenaars 

 

Hartelijk dank voor het openen van dit topic!  Dat waardeer ik, echt! 

Jij hebt helemaal gelijk, als klant hoor je niet voor kosten op te draaien als jij hier verder niets aan kan doen natuurlijk. 

Wat punt 1 betreft, ik ga dit direct doorzetten naar onze technische afdeling zodat ze dit verder goed gaan onderzoeken! Hartelijk dank voor jouw feedback hierover. 

Wat punt 2 betreft, dit is inmiddels bekend bij ons en wij zijn echt hard aan het werk om dit probleem volledig en bij iedereen die hiermee te maken krijgt op te lossen, het duurt alleen iets langer dan gedacht dus sorry hiervoor! De kosten die hierdoor ontstaan worden ook altijd volledig vergoed, mocht dit niet gebeurd zijn hoor ik dit graag natuurlijk! Dan ga ik er persoonlijk achteraan!

Kun je mij ook alvast jouw 06-nummer, geboortedatum en jouw postcode en huisnummer kunnen sturen via een privébericht? Dan maak ik een notitie aan op jouw klantenkaart. Hartelijk dank alvast! 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @jasper.hoevenaars 

 

Hartelijk dank voor het openen van dit topic!  Dat waardeer ik, echt! 

Jij hebt helemaal gelijk, als klant hoor je niet voor kosten op te draaien als jij hier verder niets aan kan doen natuurlijk. 

Wat punt 1 betreft, ik ga dit direct doorzetten naar onze technische afdeling zodat ze dit verder goed gaan onderzoeken! Hartelijk dank voor jouw feedback hierover. 

Wat punt 2 betreft, dit is inmiddels bekend bij ons en wij zijn echt hard aan het werk om dit probleem volledig en bij iedereen die hiermee te maken krijgt op te lossen, het duurt alleen iets langer dan gedacht dus sorry hiervoor! De kosten die hierdoor ontstaan worden ook altijd volledig vergoed, mocht dit niet gebeurd zijn hoor ik dit graag natuurlijk! Dan ga ik er persoonlijk achteraan!

Kun je mij ook alvast jouw 06-nummer, geboortedatum en jouw postcode en huisnummer kunnen sturen via een privébericht? Dan maak ik een notitie aan op jouw klantenkaart. Hartelijk dank alvast! 

Reputatie 4
Badge +1

Hoi  @jasper.hoevenaars   Even een update!  Vandaag heb ik te horen gekregen dat wij hier dieper op ingaan en het verder gaan laten onderzoeken. We starten met het verzamelen van zoveel mogelijk voorbeelden. Ik wil je nogmaals hartelijk danken voor het openen van dit topic. Zodra ik wat meer weet bericht ik jou persoonlijk hierover.  Ik heb wel nog wat extra gegevens van jou nodig via een privebericht. Bedankt alvast! 😊

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @jasper.hoevenaars  Misschien heb je mijn bericht van 3 maart niet gezien. Ik wil je graag vragen om deze gegevens hieronder nog even te sturen: Hartelijk dank alvast! 

- Merk telefoon:
- Besturingssysteem:
- Met welk netwerk was je verbonden:

Reageer