Sticky

Contractovername

  • 1 March 2023
  • 0 reacties
  • 466 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Wat is contractovername?

Door contractovername wisselt het contract van eigenaar. Oftewel het contract wordt door een ander persoon overgenomen. Dit is bijvoorbeeld handig als de ouder een abonnement voor een kind betaald en deze 18 jaar is geworden. Maar ook in het geval van het overlijden van een contractant.

 

Contractovername van particulier naar particulier

Voorwaarden

Op het moment dat er contractovername wordt aangevraagd moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • De nieuwe contractant moet 18 jaar of ouder zijn
  • De nieuwe contractant dient woonachtig te zijn op een Nederlands adres
  • Alleen een actieve aansluiting is over te dragen
  • Er mag geen sprake zijn van (mogelijke) fraude
  • Er mag geen verzoek tot opzegging lopen of een lopend nummerbehoudverzoek (inport of outport)
  • De huidige contractant mag geen betaalachterstand/blokkade hebben op zijn abonnement.
  • Er mag niet eerder een contractovername hebben plaatsgevonden op deze aansluiting
  • Er worden 15 euro kosten in rekening gebracht bij de nieuwe contractant. Deze kosten vind de klant terug op de eerste factuur nadat de contractovername is uitgevoerd. 
  • Het is niet mogelijk om het toestelkrediet over te dragen naar de nieuwe contractant. De huidige klant dient het resterende toestelkrediet in 1 keer af te lossen. De nieuwe contractant betaald nadat de overname is doorgevoerd alleen het service gedeelte. 
  • Wil de klant een contractovername en een verlenging doen, dan is het handiger om eerst de  contractovername in orde te maken, anders moet de huidige contractant het toestelkrediet van de verlenging in een keer aflossen.

 

Wat als de huidige contractant een toestelkrediet aflost?

De toestelkredietovereenkomst verschilt van een telefoonabonnement en kan wettelijk niet op dezelfde manier worden overgedragen. Om deze reden dient het resterende toestelkrediet in één keer te worden voldaan. Hierin zijn er twee opties:

 

  1. Direct betalen via iDEAL

Het grote voordeel van direct betalen is dat als er een contractovername aanvraag wordt ingediend de doorlooptijd van het verwerken aanzienlijk sneller gaat en het contract dus eerder wordt overgezet. Wil je dit? Neem dan contact op met de klantenservice.

 

  1. Betalen tijdens het verwerken van de contractovername aanvraag

Als tijdens het verwerken van de aanvraag blijkt dat de huidige contractant een lopend toestelkrediet heeft (en deze niet vooraf is betaald via iDEAL), dan ontvangt de huidige klant een e-mail met een betaallink en het verzoek het krediet af te lossen. Let wel op! Deze betaallink is alleen dezelfde dag geldig. Dit is omdat het te betalen bedrag is gebaseerd op het openstaande resterende toestelkrediet van vandaag. Is de betaallink verlopen? Neem contact op met de klantenservice.

De klant heeft vervolgens één maand de tijd om de betaling te voldoen. Heeft de klant na een maand het toestelkrediet niet voldaan, dan wordt de contractovername geannuleerd. Uiteraard heeft de klant de mogelijkheid om opnieuw een contractovername verzoek in te dienen.

 

Welke gegevens zijn nodig?

Wanneer een particuliere klant het contract over wil nemen dienen de onderstaande gegevens te worden aangeleverd, deze informatie is hier terug te vinden. Hier is ook het contractovername formulier te vinden.

  1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier
  2. Van de huidige klant:
    • Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart*
  1. Van de nieuwe klant:
    • Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart*
    • Een Nederlands bankrekeningnummer
    • Kopie bankpas (of bankafschrift niet ouder dan twee maanden)

 

* Voor het behandelen van deze aanvraag zijn je Burgerservicenummer en foto niet nodig, deze kun je onleesbaar maken. Wel is het noodzakelijk dat het documentnummer en de handtekening zichtbaar is. Is dit niet het geval, dan wordt aan de aanvraag afgewezen. Deze voorwaarden staan ook op het contractovername formulier vermeld.

 

Welke gegevens zijn nodig als een bewindvoerder een contractovername aanvraagt?

Wanneer een particuliere klant het contract over wil nemen dienen de onderstaande gegevens te worden aangeleverd, deze informatie is hier terug te vinden. Hier is ook het contractovername formulier te vinden.

  1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier ondertekend door de bewindvoerder
  2. Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart van de bewindvoerder*
  3. Een machtiging ondertekend door de huidige en nieuwe klant. Hierin hoeft alleen maar in te staan dat de bewindvoerder is gemachtigd de aanvraag in te dienen
  4. Van de huidige klant:
    • Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart*
  1. Van de nieuwe klant:
    • Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart*
    • Een Nederlands bankrekeningnummer
    • Kopie bankpas (of bankafschrift niet ouder dan twee maanden

 

* Voor het behandelen van deze aanvraag zijn je Burgerservicenummer en foto niet nodig, deze kun je onleesbaar maken. Wel is het noodzakelijk dat het documentnummer en de handtekening zichtbaar is. Is dit niet het geval, dan wordt aan de aanvraag afgewezen. Deze voorwaarden staan ook op het contractovername formulier vermeld.

 

 

Contractovername van overleden klant naar particulier

Voorwaarden

Op het moment dat er contractovername wordt aangevraagd in verband met overlijden moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • De nieuwe contractant moet 18 jaar of ouder zijn
  • De nieuwe contractant dient woonachtig te zijn op een Nederlands adres
  • Alleen een actieve aansluiting is over te dragen
  • Er mag geen sprake zijn van (mogelijke) fraude
  • Er mag geen verzoek tot opzegging lopen of een verzoek om het mobiele nummer uit te laten porteren naar een nieuwe aanbieder
  • Er mag geen betaalachterstand zijn.
  • Er mag niet eerder een contractovername hebben plaatsgevonden op deze aansluiting
  • Contractovername bij overlijden is kosteloos
  • Het toestelkrediet van de overleden huidige contractant wordt kwijtgescholden

 

Welke gegevens zijn nodig?

Wanneer een particuliere klant het contract over wil nemen van een overleden contractant dienen de onderstaande gegevens te worden aangeleverd, deze informatie is hier terug te vinden. Hier is ook het contractovername formulier te vinden.

  1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier
  2. Van de huidige klant:
    • Kopie van de rouwkaart of een kopie van de akte van overlijden
  1. Van de nieuwe klant:
    • Kopie geldig Nederlands legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart*
    • Een Nederlands bankrekeningnummer
    • Kopie bankpas (of bankafschrift niet ouder dan twee maanden)

 

* Voor het behandelen van deze aanvraag zijn je Burgerservicenummer en foto niet nodig, deze kun je onleesbaar maken. Wel is het noodzakelijk dat het documentnummer en de handtekening zichtbaar is. Is dit niet het geval, dan wordt aan de aanvraag afgewezen. Deze voorwaarden staan ook op het contractovername formulier vermeld.

 

Waar kan de klant de gegevens naar toe sturen?

Op de contractovername formulier staat vermeld dat de klant de formulieren kan e-mailen naar contractovername@ben.nl. Een klant kan er ook voor kiezen om de documenten via postte sturen of via het contactformulier aan te leveren. 

*Ben klantenservice

Postbus 13016

2501 EA DEN HAAG

 

Wat gebeurt er nadat een klant de gegevens heeft opgestuurd?

De contractovername aanvragen worden na ontvangst op de juiste afdeling goed gecontroleerd op volledigheid. Is er bijvoorbeeld een kopie van een geldig legitimatie bewijs bijgevoegd, een kopie van de bankpas en in het geval van overlijden, een kopie van de rouwkaart? 

Indien dit niet het geval is, dan wordt de klant hierover geïnformeerd via e-mail. Zijn de geleverde gegevens volledig, dan wordt de contractovername in werking gezet. De klant wordt automatisch via e-mail geïnformeerd als de contractovername is afgerond.


0 reacties

Geen reactie

Reageer