Beantwoord

Bellen in het buitenland kan alleen in combinatie met "bellen naar buitenland"

  • 21 July 2023
  • 7 reacties
  • 99 keer bekeken

Heer/Mevrouw,

 

ik heb voor alle drie mijn kinderen een “Ben” abonnement maar kom er nu in het buitenland (binnen de eu) achter dat ze niet meer kunnen bellen, ook al krijgen ze een sms dat ze gewoon uit hun bundel kunnen bellen, sms’en en internetten. Ze kunnen wel gebeld worden door anderen.

 

Onderzoek heeft mij geleerd dat ze wel kunnen bellen als ik de optie “bellen naar het buitenland” aanzet. Echter, deze optie is ervoor om buitenlandse nummers te kunnen bellen, die standaard buiten de bundel worden afgerekend, en dus boven op de bundel, door mij moeten worden betaald. Het binnen bundel kunnen bellen zou gewoon standaard mogelijk moeten zijn, zonder daarvoor extra functionaliteit te moeten activeren. De helpdesk bevestigt mijn constatering en adviseert mij mijn kinderen op het hart te drukken niet naar buitenlandse nummers te bellen ;-). 

mijn vraag is, ligt er een initiatief om deze onvolkomenheid op te gaan lossen? Uiteindelijk levert Ben nu niet wat het haar klant belooft. Het alternatief zou zijn om bij de dienst “blokkade buitenland nummers” aan te geven dat die tevens voorkomt dat je uberhaupt vanuit het buitenland kunt bellen. Dat levert in ieder geval duidelijkheid inzake de klantverwachting.

groet, Vincent.

icon

Beste antwoord door Fatima 24 July 2023, 13:38

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Goedemiddag @vderksen  Hartelijk dank voor het openen van dit topic. Wanneer jij de knop '’bellen buitenland'’ uitzet is het niet mogelijk om in het buitenland te bellen of naar het buitenland te bellen. Je hebt gelijk dat dit anders/duidelijker kan worden aangegeven. Hartelijk dank voor jouw feedback, we gaan er mee aan de slag. 🙏 Nog een hele fijne tijd in het buitenland. 

Fatima,

 

Dan je voor je respons en je toezegging dat je er mee aan de slag gaat. Wat ik echter betreur is dat je eigenlijk voor de verkeerde optie kiest. Je geeft aan dat je de product beperking beter gaat beschrijven. Maar het gaat er om dat je met de EU-roaming wetgeving in de EU kan bellen, alsof je gewoon in NL bent. De kosten zijn ongeacht de lokatie waarvandaan je belt hetzelfde. Dat is een wettelijk recht. Dat is iets anders dan dat je bellen naar buitenlandse nummers blokkeert. Eigenlijk zeg je nu dat, als je in het buitenland gewoon uit je bundel wilt kunnen bellen, wat een wettelijk recht is, je dan geen buitenlandse nummers kunt blokkeren. Niks onoverkomelijks maar als ouders van kinderen wel onwenselijk. :-(.

Groet. 

 

Vincent.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen @vderksen  Bellen vanuit de EU naar een ander EU land is ook uit je beldbunel. Zie ook www.ben.nl/buitenland  Echter omdat jij een blokkade hebt geplaatst voor het niet kunnen bellen naar het buitenland is deze optie nu niet mogelijk. Je kan overwegen om deze blokkade zolang te verwijderen omdat je in het buitenland bent. Zodra je in Nederland bent kan je de blokkade er gewoon weer opzetten. Sorry voor het ongemak en geniet van jullie vakantie. 🌻. 

Beste Fatima,

Allereerst bedankt voor je reactie, dat wordt gewaardeerd.

 

Op het gevaar af dat je me een muggezifter vind ;-) , vrees ik toch dat je inhoudelijk de feiten niet goed weer geeft. Je geeft hierboven aan: “Bellen vanuit de EU naar een ander EU land is ook uit je belbundel”. Echter, dat is niet waar, zie ook bijgevoegd screenshot van de BEN site. Als dat waar was, was mijn klacht inderdaad volledig ongegrond geweest.

 



Doordat ik er voor kies om ongewenste meerkosten te voorkomen (te weten: buitenbundel belkosten naar buitenlandse nummers) middels het activeren van een blokkade op buitenlandse nummers (<> +31), kan ik dus in het buitenland helemaal niemand meer bellen. Ook geen telefoonnummers (+31) die in principe vanuit de belbundel te bellen zouden moeten zijn en niet tot meerkosten zouden leiden. Dat kan vervolgens dan alleen maar worden opgelost door de blokkade op buitenlandse telefoonnummers op te heffen.

Met andere woorden: De “blokkade op het kunnen bellen naar buitenlandse telefoonnummers” die BEN aanbiedt zorgt er dus voor dat je vanuit het thuisland (+31)  geen buitenlandse nummers (<> +31)  kunt bellen. Als je zelf in het buitenland bent kan je met die blokkade helemaal niet meer bellen: Geen buitenlandse nummers (<> +31), maar ook geen binnenlandse nummers (die binnen de bundel vallen en normaal niet onder die blokkade zouden vallen). Dat zou je eigenlijk in de omschrijving van de “buitenlandse nummer blokkade” moeten opnemen.

 

Is het hiermee wat helderder? Als ik overigens de enige ben die hierover valt, dan moet je het vooral zo laten hoor :-).

 

groet,

Vincent.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen Vincent. Bedoel jij hiermee dat jij ook niet naar Nederland kan bellen vanuit het buitenland? Want dit zou namelijk wel mogelijk moeten zijn ondankt die buitenland blokkade die jij erop hebt gezet. Mag ik om met je mee te kijken jouw 06-nummer, postcode en huisnummer en jouw geboortedatum ontvangen via een privebericht? Hartelijk dank alvast @vderksen 

Fatima,

Dat is inderdaad exact wat ik probeerde aan te geven :-). Mijn kinderen konden vanuit Italia ook niet meer naar +31 nummers bellen, totdat de buitenlandblokkade er was afgehaald. Ze konden wel gebeld worden. 

Ik stuur je de gevraagde info via een privébericht. 

Groet, Vincent.

Reputatie 4
Badge +1

Bedankt voor je gegevens, ik heb het in orde gemaakt. Het enige wat je hoeft te doen is alle drie de toestellen te herstarten. Het is dus nog steeds niet mogelijk in in het buitenland naar het buitenland te bellen, tenzij het naar een nummer in Nederland is. Nog een hele fijne vakantie! 😎

Reageer