Jaarlijkse inflatie correctie

  • 17 May 2024
  • 3 reacties
  • 26 keer bekeken

  • Ben op dreef
  • 1 reactie

Hallo,

 

Ben voert jaarlijks een inflatie correctie door als je een abonnement hebt. Dit staat netjes in de algemene voorwaarden onder punt 18:

Ik ben gerechtigd om ieder jaar in januari mijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie.
Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het
CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar. Ik voer geen inflatiecorrectie door als er drie
maanden of minder van je Abonnement verstreken zijn.

 

De kosten voor bedrijven stijgen dus een inflatie correctie lijkt niet onredelijk en is ook niet ongebruikelijk.

 

Toch is er iets vreemds aan de hand. Als de inflatiecorrectie nodig is om de stijgende kosten te dekken van lopende contracten, waarom kunnen nieuwe klanten dan nog altijd voor de lagere prijs contracten afsluiten? De doorgevoerde inflatiecorrectie heeft kennelijk niets te maken met kostenstijging voor Ben. Het abonnement is immers nog steeds voor de oude - niet gecorrigeerde lagere - prijs rendabel genoeg om aan te bieden.

 

Een voorbeeld: voor een lopend sim only* contract betalen we nu 8 euro 56 per maand. Sluit je dit vandaag af dan betaal voor maar 8 euro. Het gaat hier om exact hetzelfde abonnement.

 

Dit voelt niet goed. Een inflatiecorrectie doorvoeren voor bestaande trouwe klanten en ondertussen jaar in jaar uit de abonnementen voor de ongecorrigeerd - lagere - prijs blijven aanbieden voor nieuwe klanten.

 

Wat vinden jullie hiervan? En heeft Ben hier wellicht wat aan toe te voegen?

 

Groeten,

En verder heel tevreden Ben klant

 

sim only* met klant voordeel, 24mnd, 200m, 8GB (3GB voordeel)


3 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @J-B Hartelijk dank voor het openen van dit topic. 🌻 Graag verwijs ik jouw naar onze website  waar wij de jaarlijkse inflatie correctie uitgebreid verder uitleggen. 

Dank voor je reactie. Ik heb het nagelezen. Als onderbouwing voor de verhoging kunnen we lezen:

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook voor mij de kosten. Dit betekent dat ik door inflatie meer kosten maak. Daarom pas ik een inflatiecorrectie toe op de tarieven van je abonnement. 

 

Zoals ik schreef vind ik dit redelijk. Maar…   ik herhaal: dit verklaart niet waarom de prijzen van de abonnementen jaar in jaar uit hetzelfde blijven voor nieuwe klanten (of verlenging). Het blijven aanbieden van dezelfde lage prijzen voor nieuwe klanten (jarenlang) ondermijnt het kostenargument volledig.

 

Dan nog iets anders vreemds, op: https://www.ben.nl/service/jouw-abonnement-ik-ben/abonnement-gegevens-wijzigen staat te lezen:

De prijs van alle abonnementen is dit jaar met 8.6% verhoogd door de inflatiecorrectie. Dit tellen we op bij de prijs waarmee je je contract begonnen bent. Als je je bundels wilt verlagen moet je er dus rekening mee houden dat je niet lager uit mag komen dan het bedrag op je contract + 8.6%.

In de algemene voorwaarden staat niets over het verhogen van de prijs waarmee je contract bent aangevangen. Alleen dat de tarieven kunnen worden gecorrigeerd. En die tarieven corrigeert Ben nu juist niet, immers. Ben blijft de abonnementen aanbieden voor de oude tarieven. Waarmee de hele onderbouwing voor de correctie onderuit wordt gehaald.

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @J-B  De tarieven voor nieuwe klanten blijven niet jaar in en jaar uit hetzelfde, ook deze tarieven schommelen.

In de algemene voorwaarden staat dat je rekening moet houden dat het maandbedrag verhoogd kan worden door de inflatie correctie, dit wordt dan het nieuwe maandbedrag. Bij een bundel wijziging moet je dus rekening houden met het nieuwe maandbedrag na de inflatie correctie en niet het maandbedrag waar je mee bent gestart. 

Reageer