Hallo,
Ben voert jaarlijks een inflatie correctie door als je een abonnement hebt. Dit staat netjes in de algemene voorwaarden onder punt 18:
Ik ben gerechtigd om ieder jaar in januari mijn tarieven aan te passen als gevolg van inflatie.
Deze aanpassing wordt gebaseerd op de jaarmutatie CPI (Consumenten-prijsindexcijfer) van het
CBS in de maand juni van het voorafgaande jaar. Ik voer geen inflatiecorrectie door als er drie
maanden of minder van je Abonnement verstreken zijn.
De kosten voor bedrijven stijgen dus een inflatie correctie lijkt niet onredelijk en is ook niet ongebruikelijk.
Toch is er iets vreemds aan de hand. Als de inflatiecorrectie nodig is om de stijgende kosten te dekken van lopende contracten, waarom kunnen nieuwe klanten dan nog altijd voor de lagere prijs contracten afsluiten? De doorgevoerde inflatiecorrectie heeft kennelijk niets te maken met kostenstijging voor Ben. Het abonnement is immers nog steeds voor de oude - niet gecorrigeerde lagere - prijs rendabel genoeg om aan te bieden.
Een voorbeeld: voor een lopend sim only* contract betalen we nu 8 euro 56 per maand. Sluit je dit vandaag af dan betaal voor maar 8 euro. Het gaat hier om exact hetzelfde abonnement.
Dit voelt niet goed. Een inflatiecorrectie doorvoeren voor bestaande trouwe klanten en ondertussen jaar in jaar uit de abonnementen voor de ongecorrigeerd - lagere - prijs blijven aanbieden voor nieuwe klanten.
Wat vinden jullie hiervan? En heeft Ben hier wellicht wat aan toe te voegen?
Groeten,
En verder heel tevreden Ben klant
sim only* met klant voordeel, 24mnd, 200m, 8GB (3GB voordeel)