Skip to main content
Vraag

Bestellen met Oostenrijkse ID kaart/paspoort niet mogelijk

• August 17, 2025
  • 1 reactie
  • 33 keer bekeken

Hallo,

ik was al twee weken geleden in contact met de Ben telefoon hotline en heb daarna op verzoek ook een email gestuurd aan de administratie maar nog steeds geen antwoord ontvangen (niet eens dat ernaar wordt gekeken):

Jullie bestelformulier (en ook bestelling per telefoon) accepteert geen Oostenrijkse ID met het nieuwe EU formaat (beginnend met twee letters in plaats van één en in gebruik sinds 2021!). Alleen als ik een ander (fout!) land intoets of mijn oude paspoortnummer gebruik (maar verlopen!) word de nummer geaccepteerd maar volgens de meneer op het Ben telefoon kan ik dit niet gebruiken omdat ik de levering dan niet zou kunnen aannemen. Blijkbaar kunnen jullie het land blijkbaar ook niet achteraf wijzigen (hoezo niet?).

Hoe kan ik alsnog via Ben bestellen? Ik hoor het graag en ook graag snel (heb een contract met telefoon nodig)!

Met vriendelijke groet,

Anna

PS: Het kan niet zijn dat jullie systeem de nieuwe identiteitsbewijzen van sommige EU landen weigert en daarmee mensen uitsluit. Ik verwacht meteen oplossing als het probleem duidelijke wordt. Anders is dit discriminatie op basis van nationaliteit en kan ook aangekaart worden bij het College voor de Rechten van de Mens.

1 reactie

• Auteur
  • Ben op dreef
  • August 21, 2025

Mocht nog iemand zo een probleem hebben: Ik heb nu per telefoon een toestel met contract kunnen bestellen (en al ontvangen, inclusief nummerbehoud) maar nu tijdens de levering gezien dat de medewerker het foute land van uitgifte had ingetoetst - dus misschien ging het daarom wel door. Na een verdere gesprek met een medewerker van de bestel hotline heb ik een wijzing aangevraagd. Er wordt ernaar gekeken.