Skip to main content
Vraag

Nieuwe klant, e-sim, wanneer en hoe krijg ik de QR code

• June 21, 2025
  • 3 reacties
  • 115 keer bekeken

Drie dagen geleden heb ik een Ben abonnement afgenomen. Ik ga voor een eSim omdat dat me makkelijker leek en dat ik niet zou hoeven te wachten op de bezorgen van een sim kaart per post.

Ik kreeg een bevestiging dat mijn abonnement actief is en heb ‘Ik Ben’ ge-installeerd waarin ik kan zien dat mijn simkaart status ‘active’ heeft.

Ik kreeg ook een mail van Ben waarin stond:

Je hebt tijdens je bestelling voor eSIM gekozen. Je ontvangt binnen 5 werkdagen per post een eSIM kaartje. Hierop staat een QR code waarmee je eenvoudig de eSIM op je telefoon kunt installeren.

Dit bericht is nogal verwarrend dus ik heb een aantal vragen.

• Hoe kan ik een eSim kaartje per post ontvangen? Het hele idee achter eSim is dat je geen fysiek kaartje nodig hebt. Zou er niet moeten staan dat binnen 5 dagen een eSim QR code wordt verstuurd?
  • Waarom kan de QR code voor de eSIM niet gewoon per e-mail verstuurd worden? Ik neem aan dat dit met fraude-bestrijding te maken heeft maar als klant vind ik dit geen goed ervaring.
  • Waarom duurt het versturen van een eSim kaartje per post langer dan het versturen van een Sim kaart?

Als ik kijk naar de FAQ voor een nieuwe esim activeren 

staat hoe bestaande klanten met een werkende Ben sim kaart de eSim kunnen activeren en dat als je huidige sim kaart is geblokkeerd je de klantenservice moet bellen. Maar wat moet ik doen als nieuwe klant? Is activeren als nieuwe klant nodig als de status voor de (e)Sim) in ‘Ik Ben’ al ‘active’ is?

Aangezien ik het abonnement snel nodig heb omdat ik nog geen Nederlands telefoonnummer had, heb ik er nu spijt van dat ik voor eSim gekozen heb :-(

Het is ook best jammer dat ik via de Ben website het contact formulier niet kan gebruiken omdat ik daarvoor moet inloggen en daarbij een inlog-code word verstuurd naar mijn nieuwe Ben telefoonnummer. Ik kan die inlog-code natuurlijk niet lezen omdat ik nog geen toegang tot het telefoonnummer heb. Daardoor kan ik niet inloggen en het contact-formulier gebruiken.

3 reacties

• Ben op dreef
  • June 30, 2025

Snap de frustratie, ik ben al dagen bezig om contact te krijgen met Ben! Ik dacht, laat ik een eSIM nemen bij het verlengen van mijn abonnement. Wat een spijt heb ik daarvan, want nu kan ik al dagen niet meer bellen en krijg ik constant de melding "geen service". Ook kan ik geen sms ontvangen op mijn telefoon, waardoor ik niets kan activeren. Ik heb geprobeerd de klantenservice te bellen, maar er werd gezegd dat de wachttijd meer dan 10 minuten was. Na uiteindelijk 25 minuten wachten zonder reactie heb ik de telefoon maar opgehangen. Het kost handenvol geld! Ben moet zich diep schamen voor hoe ze met hun klanten omgaan. Op tv ziet het er altijd zo mooi uit! 

• Auteur
  • Ben op dreef
  • June 30, 2025

Bedankt voor je reactie. Ik heb dezelfde ervaring met hun helpdesk. Ik heb ook nooit de QR code ontvangen per post. Er is wat aan de hand bij Ben.

Ik heb het abonnement ge-annuleerd en ben nu een tevreden klant bij Odido met een eSim.

• Ben op dreef
  • June 30, 2025

Zit ook hardt er aan te denken om alles op te zeggen en naar KPN te gaan