Skip to main content
Sticky

2fa introductie Ben

• 4 februari 2025
  • 4 reacties
  • 173 keer bekeken

Voor heel veel digitale dingen heb je tegenwoordig een wachtwoord. Maar dat is allang niet veilig genoeg meer. Want hackers weten steeds vaker wachtwoorden te stelen en krijgen zo toegang tot gevoelige, persoonlijke informatie. Zeker als je hetzelfde wachtwoord op meerdere plekken gebruikt.  

Dit wil ik natuurlijk voorkomen. Daarom wordt tweestapsverificatie (2FA) verplicht wanneer je inlogt op Ik Ben. Hierdoor kunnen boeven niets met alleen je wachtwoord, want je hebt ook een code nodig. Die krijg je via sms. Zo blijven je gegevens een stuk veiliger. In dit topic leg ik uit hoe je je gegevens kunt beschermen met tweestapsverificatie.  

Tweestapsverificatie in het kort  

Met tweestapsverificatie (2FA) heb je naast je wachtwoord, ook een code nodig om in te loggen. Die krijg je via sms. Met de code log je in op je persoonlijke omgeving.  

Veelgestelde vragen: 

Wat is tweestapsverificatie (2FA)?  

Met tweestapsverificatie log je in twee stappen extra veilig in op Ik Ben. Bij stap één voer je je wachtwoord in. Bij stap twee een code die alleen jij weet. Deze code krijg je via sms. Zo kunnen ongure types niet in je account. Zelfs niet als ze je wachtwoord weten.  

• Waarom 2FA instellen?  

Hackers proberen op allerlei manieren je inloggegevens te stelen. Ze krijgen dan toegang tot je persoonlijke gegevens én kunnen van alles bestellen op jouw naam. En jij krijgt de rekening. Dat wil je natuurlijk niet. Met tweestapsverificatie help ik je om je account zo goed mogelijk te beveiligen.   

• Kun je tweestapsverificatie aan- en uitzetten wanneer je wil?  

Nee, ik wil dat je gegevens zo veilig mogelijk zijn. Daarom kun je de extra beveiliging niet uitzetten.   

• Moet je met tweestapsverificatie altijd een code invullen?  

Gebruik je Ik Ben op je computer? Dan vul je elke keer een verificatiecode in. Log je in op mijn app, dan is het alleen de eerste keer nodig.   

• Geen sms gekregen?   

Soms duurt het even voordat de sms aankomt. Na 10 minuten nog geen bericht? Probeer het dan opnieuw. Nog steeds niet? Bel of chat dan met me.  

4 reacties

• Ben op dreef
  • 1 reactie
  • 26 februari 2025

Onmogelijk wanneer de simkaart niet in een telefoon zit maar in een alarmsysteem ingebouwd. Dan kun je geen SMS ontvangen voor de initiële instelling van 2fa.

Ben Moderators
Administrator
  • Administrator
  • 98 reacties
  • 26 februari 2025

Hoi ​@elipeet  In dit uitzonderlijk geval mag jij contact opnemen met onze klantenservice via 0900 0401405 om de 2FA uit te zetten.

Kunnen jullie ook 2FA aanbieden door middel van authenticatie-apps die de code genereren (net zoals moederbedrijf Odido ook aanbiedt) in plaats van SMS?

Dat zou vooral heel fijn zijn als je bijvoorbeeld je toestel stuk is gegaan, en men in “Ik Ben” moet kunnen inloggen voor een nieuwe eSim voor het nieuwe toestel, maar je geen SMS meer kunt ontvangen op het oude defecte toestl.

Ben Moderators
Administrator

Hoi ​@maarten.fonville  Dit bieden wij momenteel niet aan, sorry!  Neem contact met ons op wanneer je in de toekomst tegen dit probleem aanloopt, dan zetten wij (na een extra ID controle) de tweestapsverificatie kort even uit.

Reageer

Ben maakt gebruik van cookies.

Ik maak gebruik van cookies zodat ik jou een optimale website kan leveren. Op deze manier kan ik je beter van dienst zijn. Bekijk hier meer informatie over cookies.

Cookie instellingen