[INFO] Inflatiecorrectie 2021

  • 14 December 2020
  • 2 reacties
  • 1916 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

[Update 10 december: De informatie over de inflatiecorrectie van 2022 is te vinden in dit nieuwe topic. Vragen kunnen ook daar gesteld worden.]

 

Hi allemaal!

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op mijn kosten. Daarom verhoog ik elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruik ik het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noem ik inflatiecorrectie.

In januari 2021 verhoog ik de vaste kosten van een abonnement met 1,6%.Dit zie je voor het eerst op de factuur die in februari verschijnt. Deze gaat over het verbruik van januari 2021.

 

Veelgestelde vragen
 

Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook mijn kosten. Daarom pas ik een inflatiecorrectie toe op de abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar is vastgesteld op 1,6%. Ik volg – zoals voorgaande jaren – de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Mijn aanpassing baseer ik, net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 1,6% in juni 2020.

 

Hoe ben / word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Ik informeer klanten over de inflatiecorrectie via de facturen die in december 2020, januari 2021 en februari 2021 verschijnt.

 

Wanneer gaat de correctie in?

Ik corrigeer het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die na 1 oktober 2020 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.

 

Mag ik mijn contract opzeggen?

Het is niet mogelijk om je abonnement naar aanleiding van deze inflatiecorrectie – voor het einde van de contracttermijn – op te zeggen. Omdat de inflatiecorrectie onderdeel is van je contract en vermeld staat in de Algemene Voorwaarden van Ben, ben je hieraan gebonden.

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten vóór 1 oktober 2014 of hebt verlengd sinds 1 oktober 2020, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

 

Waar vind ik de nieuwe kosten van mijn abonnement?

Vanaf 1 januari 2021 vind je de nieuwe prijzen van je abonnement op Ik Ben en de Ben app onder het kopje ‘Abonnement’. De nieuwe prijzen vind je ook op de factuur over januari 2021, die vanaf 15 februari online staat.

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Heb je je abonnement na 1 oktober 2014 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd. Is je huidige abonnement na 1 oktober 2020 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

 

Hoe wordt de prijsverhoging berekend?

Ik bereken alleen een inflatiecorrectie over het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief eventuele kortingen op het maandbedrag.

Ik bereken geen inflatiecorrectie over:

  • de maandelijkse betaling voor je mobiele telefoon
  • kosten buiten je mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers
  • eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart

 

Mocht je nog andere vragen hebben laat het dan gerust hier in het topic weten!

 


Dit topic is gesloten

2 reacties

Ik heb nu een bundel van 300 minuten en 3000 MB, voor € 9,76 per maand. Al ik vandaag (dus vóór 1 januari) mijn bundel wijzig naar 200 minuten en 5000 MB, wordt dan het nieuwe bedrag van € 10,00 vanaf januari ook geïndexeerd?

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @Wemm! Er veranderd niets voor wijzigingen na oktober. De bundels zijn namelijk al in de juiste waarde.