Skip to main content
Antwoord

Maritieme service kosten

• July 26, 2025
  • 1 reactie
  • 32 keer bekeken

Beste Ben support,

Mijn zoon Johan is afgelopen nacht met de ferry van Harwich naar Hoek van Holland gevaren. Onderweg zijn er 60,50 euro aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt, vanwege zone 4 / satellietverbinding. Johan heeft van tevoren geen bericht ontvangen mbt gebruik van deze satelietverbinding en kosten die daarmee gemoeid zijn. Kijkend naar de berichten op dit forum lijkt dit helaas vaker te gebeuren. Een paar vragen aan jullie irt hiertoe:

• Hoe kan het dat hier geen waarschuwingsbericht voor verstuurd wordt met info over gebruik en kosten van deze verbinding?
  • Zijn dit soort Zone 4 verbindingen niet standaard te blokkeren vanuit de provider? Temeer daar dit ook best veel Ben gebruikers lijkt te overkomen?
  • Kunnen deze kosten op de een of andere manier gecompenseerd worden?

Beste antwoord door Donavan

Hallo ​@Marloes_valk 

Heel begrijpelijk dat je hier vragen over hebt. Het is inderdaad vervelend als er onverwachte kosten ontstaan tijdens een reis, zeker via een satellietverbinding zoals op een ferry.

Hoe zit het met Zone 4 / maritieme netwerken?

Tijdens een overtocht, zoals met de ferry van Harwich naar Hoek van Holland, kan een telefoon automatisch verbinding maken met een maritiem netwerk. Deze netwerken vallen onder Zone 4, wat betekent dat ze niet onder de EU-roamingregels vallen en daardoor hoge kosten met zich mee kunnen brengen.

Waarom geen waarschuwingsbericht?

Omdat de verbinding via satellietnetwerken verloopt en niet via reguliere mobiele netwerken, wordt er niet altijd automatisch een sms-waarschuwing verstuurd. Dit is technisch gezien niet altijd mogelijk, afhankelijk van hoe snel en op welke manier de verbinding tot stand komt.

Kan Ben deze verbinding blokkeren?

Ben blokkeert deze netwerken niet standaard, omdat sommige klanten bewust gebruik willen maken van roaming op zee. Om hoge kosten te voorkomen, raad ik aan om:

• Roaming uit te zetten voordat je aan boord gaat.
  • Je toestel in vliegtuigmodus te zetten tijdens de overtocht.
  • Handmatig een netwerk te selecteren zodra je weer aan land bent.

Compensatie mogelijk?

Ik begrijp dat dit erg vervelend is. Of er een compensatie mogelijk is, wordt per situatie bekeken. Ik adviseer je om via een privébericht contact op te nemen met mijn klantenservice, zodat we dit voor Johan kunnen nakijken en beoordelen of compensatie in dit geval mogelijk is.

Groet,

Ben | Donavan

1 reactie

Donavan
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 13, 2025

Hallo ​@Marloes_valk 

Heel begrijpelijk dat je hier vragen over hebt. Het is inderdaad vervelend als er onverwachte kosten ontstaan tijdens een reis, zeker via een satellietverbinding zoals op een ferry.

Hoe zit het met Zone 4 / maritieme netwerken?

Tijdens een overtocht, zoals met de ferry van Harwich naar Hoek van Holland, kan een telefoon automatisch verbinding maken met een maritiem netwerk. Deze netwerken vallen onder Zone 4, wat betekent dat ze niet onder de EU-roamingregels vallen en daardoor hoge kosten met zich mee kunnen brengen.

Waarom geen waarschuwingsbericht?

Omdat de verbinding via satellietnetwerken verloopt en niet via reguliere mobiele netwerken, wordt er niet altijd automatisch een sms-waarschuwing verstuurd. Dit is technisch gezien niet altijd mogelijk, afhankelijk van hoe snel en op welke manier de verbinding tot stand komt.

Kan Ben deze verbinding blokkeren?

Ben blokkeert deze netwerken niet standaard, omdat sommige klanten bewust gebruik willen maken van roaming op zee. Om hoge kosten te voorkomen, raad ik aan om:

• Roaming uit te zetten voordat je aan boord gaat.
  • Je toestel in vliegtuigmodus te zetten tijdens de overtocht.
  • Handmatig een netwerk te selecteren zodra je weer aan land bent.

Compensatie mogelijk?

Ik begrijp dat dit erg vervelend is. Of er een compensatie mogelijk is, wordt per situatie bekeken. Ik adviseer je om via een privébericht contact op te nemen met mijn klantenservice, zodat we dit voor Johan kunnen nakijken en beoordelen of compensatie in dit geval mogelijk is.

Groet,

Ben | Donavan