Skip to main content
Antwoord

Schandalige kosten voor zogezegd internetgebruik

• November 8, 2025
  • 2 reacties
  • 28 keer bekeken

Dieter Bonheure

Beste,

Ons weekend naar Engeland startte met een extra kost van 126€ om gebruik te maken van het maritiem netwerk. Voor we het goed en wel doorhadden (mijn echtgenoot, dochter en ikzelf) zaten we aan een bedrag van 60, 40 en 26€. Schandalig. Het zogezegd gebruik van het netwerk kost ons meer dan de heen en terugvaart naar Engeland. 
Hoe kan het dat we zonder een account te hebben zomaar zonder wachtwoord, zonder toestemming op een overdreven duur netwerk terecht komen? Pure afzetterij. Waarschuw de potentiële gebruikers vooraf van de overdreven gehanteerde prijzen. Mijn echtgenoot gebruikt een app om haar glucosewaarden bij te houden, omdat ze diabetes type 2 heeft. In plaats van reclame te maken voor één of ander event, zou men beter mensen waarschuwen voor deze wantoestanden. 
Ik vind dit even erg als scammen, want het eindresultaat is hetzelfde : je bent zonder dat je het weet geld kwijt.

Beste antwoord door Donavan

Hallo ​@Dieter Bonheure ,

Ik begrijp heel goed dat dit een vervelende en onverwachte kostenpost is, vooral als je niet doorhad dat je toestel verbinding maakte met een maritiem netwerk. Deze netwerken vallen buiten de EU-roamingafspraken en hanteren hun eigen, vaak hoge tarieven. Omdat je toestel automatisch overschakelt zodra er geen regulier netwerk beschikbaar is, kan dit gebeuren zonder dat je expliciet toestemming geeft. Het staat vermeld in onze voorwaarden en meestal ook op de boot aangegeven, maar het blijft iets waar veel mensen tegenaan lopen.

Goed om te weten: als dit de eerste keer is dat je hiermee te maken hebt, zijn we vaak coulant. Neem daarom contact op met mijn klantenservice, dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

Daarnaast heb ik goed nieuws: vanaf woensdag 26 november 2025 dalen de roamingtarieven fors, zodat je ook buiten de EU tegen veel lagere kosten kunt blijven gebruiken. Ook worden enkele tarieven in Nederland verlaagd en verandert de zone-indeling.

Voor nu raad ik aan om bij toekomstige reizen roaming buiten de EU uit te zetten om dit soort kosten te voorkomen.

Groet,

Ben | Donavan

2 reacties

• Ben goed bezig
  • November 9, 2025

Boos worden op BEN heeft niet veel zin, de opbrengsten gaan naar de buitenlandse providers. Lees de comments op de KPN, Odido, Vodafone communities, het is overal hetzelfde.

Het is kassa voor de providers van zo vlak buiten de grenzen van de EU. Een bekend probleem, vooral ook op de Griekse eilanden, waarvandaan contact gemaakt wordt met geldbeluste Turkse providers, waar je in een paar seconden 60 euro kwijt bent.

Het is voor ons consumenten goed oppassen, je bent zo gewend dat je binnen EU voor normale kosten kunt bellen. Je kunt er nu niets aan doen anders dan de roaming buiten EU uitzetten en goed oppassen. Het staat vrijwel altijd op de boot aangeven, het staat in onze voorwaarden, maar toch stink je erin als je er niet bij nadenkt.

https://www.ben.nl/vriend/service/buitenland

Donavan
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 26, 2025

Hallo ​@Dieter Bonheure ,

Ik begrijp heel goed dat dit een vervelende en onverwachte kostenpost is, vooral als je niet doorhad dat je toestel verbinding maakte met een maritiem netwerk. Deze netwerken vallen buiten de EU-roamingafspraken en hanteren hun eigen, vaak hoge tarieven. Omdat je toestel automatisch overschakelt zodra er geen regulier netwerk beschikbaar is, kan dit gebeuren zonder dat je expliciet toestemming geeft. Het staat vermeld in onze voorwaarden en meestal ook op de boot aangegeven, maar het blijft iets waar veel mensen tegenaan lopen.

Goed om te weten: als dit de eerste keer is dat je hiermee te maken hebt, zijn we vaak coulant. Neem daarom contact op met mijn klantenservice, dan kijken we wat we voor je kunnen doen.

Daarnaast heb ik goed nieuws: vanaf woensdag 26 november 2025 dalen de roamingtarieven fors, zodat je ook buiten de EU tegen veel lagere kosten kunt blijven gebruiken. Ook worden enkele tarieven in Nederland verlaagd en verandert de zone-indeling.

Voor nu raad ik aan om bij toekomstige reizen roaming buiten de EU uit te zetten om dit soort kosten te voorkomen.

Groet,

Ben | Donavan